Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

- Lärosätet bör kartlägga och säkerställa seniora forskares aktiva del i programmet, exempelvis genom att stimulera lektorer att bli docenter.

· Lärosätet bör fortsatt utveckla kombinerade uppdrag, framför allt förstärka uppdragen gentemot kommunal vårdverksamhet.

- Lärosätet bör säkerställa att samtliga lärare har lägst magisterexamen.

- Lärosätet bör säkerställa en systematisk utvärdering av högskolepedagogisk utbildning och att den har genomslag i undervisningen.

- Lärosätet kan förtydliga vidare karriärutveckling för lärare efter disputation samt sätta upp tydliga mål för fördelningen mellan lektorer och adjunkter.

- Lärosätet kan arbeta för ytterligare kompetensutbyte med andra lärosäten.

- Lärosätet kan knyta fler kliniska adjunkter inom kommunerna till programmet samt etablera samverkansytor mellan lärosätet och kommunerna.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör kvalitetssäkra handledarutbildningens innehåll, form och orsaker till låg genomströmning.

- Lärosätet bör i samverkan med vårdverksamheten säkerställa de olika organisationernas ansvar för handledarutbildning

- Lärosätet kan kartlägga behov och möjlighet till handledarutbildning på avancerad nivå

- Lärosätet kan långsiktigt säkerställa att samtliga kliniska adjunkter har genomfört handledarutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tillsammans med vårdverksamheten kartlägga och utvärdera de konsekvenser som reducerade utbildningsplatser får för båda organisationerna samt revidera avtalen

- Lärosätet bör arbeta för att upprätta en övergripande och formaliserad VFU-organisation.

- Lärosätet bör i samverkan med samtliga vårdaktörer upprätta tydliga och formaliserade informationskanaler.

- Lärosätet kan i samverkan med en vårdverksamhet med utbildningsansvar verka för att utbildningsfrågor på ett naturligt sätt ingår i verksamheten.

- Lärosätet kan arbeta för att de kliniska utbildningsplatser som utnyttjar peer learning som handledningsmodell säkerställer att handledarna har relevant handledarutbildning.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan ytterligare tydliggöra lärandemålens bedömningskriterier samt göra dem kända för studenterna.

- Lärosätet kan kartlägga behov och organisation av kliniska träningscentrum, för att öka möjligheterna till färdighetsträning och examinationer.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör säkerställa att samtliga studenter på programmet har samma möjligheter till deltagande i interprofessionella lärandeaktiviteter

- Lärosätet bör ytterligare öka förutsättningarna för interprofessionellt lärande

- Lärosätet kan ytterligare göra lärandemålens bedömningskriterier kända för studenterna.

- Lärosätet kan tillsammans med avnämarna planera för en klinisk undervisningsavdelning för flera professioner inom både regionen och kommunal verksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)