Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Det finns en struktur och progression i lärandemålen vilket synliggörs i lärosätets självvärdering och den bifogade målmatrisen. Målmatrisen bidrar till att kommunicera examensmålet och säkerställa att det uppfylls. För att ytterligare förstärka den konstruktiva länkningen och fördjupa studenternas lärande behöver bedömningskriterierna vara kända för studenterna.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) och VFU genomförs i stor omfattning och i olika sammanhang. Bedömningsformuläret för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) bidrar till måluppfyllelse där dock kriterier för godkänt och ej godkänt skulle kunna separeras mer tydligt för att säkerställa i vilken omfattning kursmålet uppnås. För bedömargruppen är det otydligt hur respektive kursmål bedöms, eftersom flera kriterier ingår i respektive mål och är underlag för en samlad bedömning. Lärosätet ingår i nationell klinisk slutexamination (NKSE), vilket bidrar till studenternas måluppfyllelse. Lärandeaktiviteter och examinationer varierar till formen och växlar mellan teoretiskt och praktiskt innehåll, vilket ökar studenternas lärande.

Möjligheter till färdighetsträning vid ett kliniskt träningscentrum lyfts fram av lärosätet som ett utvecklingsområde, där framför allt former för examination behöver kartläggas. För att inspireras i det arbetet anser bedömargruppen att lärosätet kan besöka andra lärosäten med väl organiserad verksamhet vid kliniska träningscentrum, för att lättare kartlägga behov och organisation.

Rekommendationer:

· Lärosätet kan ytterligare tydliggöra lärandemålens bedömningskriterier samt göra dem kända för studenterna.

· Lärosätet kan kartlägga behov och organisation av kliniska träningscentrum, för att öka möjligheterna till färdighetsträning och examinationer.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet har begränsade möjligheter att skapa moment i interprofessionellt lärande mellan sjuksköterskestudenter och andra studentgrupper. Samverkan med andra yrkesgrupper ingår och problematiseras dock i de flesta seminarier och teoretiska examinationer under ökande progression. Vid simuleringsövningar med arbetsterapeut-, fysioterapeut- och läkarstudenter från Umeå universitet tränas teamsamverkan under realistiska former. Bedömargruppen anser att det är viktigt att samma möjligheter till deltagande i dessa simuleringsövningar gäller både campus- och distansstudenter. I lärosätets målmatris framgår målets progression genom kursmål och examination. Däremot anser bedömargruppen att också bedömningskriterierna för målet kan göras kända för studenterna, för att ytterligare fördjupa studenternas lärande. Målet tränas och examineras under naturliga former under VFU.

En utmaning för lärosätet är att öka och utveckla moment i interprofessionellt lärande (IPL) som också inkluderar andra professioner. Därför bör lärosätet ytterligare öka förutsättningarna för interprofessionellt lärande, till exempel bygga vidare på strukturen för befintligt samarbete med läkarstudenter, utveckla lärandeaktiviteter och examinationsformer på klinik. Positivt för måluppfyllelsen är att lärosätet aktivt arbetar med kärnkompetenserna, bl.a. samverkan i team. Det ingår i bedömningen i nationell klinisk slutexamination.

Lärosätet lyfter fram en önskan om kliniska undervisningsavdelningar inom både regionen och Norrbottens kommuner, vilket bedömargruppen stödjer för att på detta sätt öka möjligheterna att träna på teamsamverkan. Initiativet kan starta i liten skala, t.ex. som en del i redan befintlig vårdverksamhet.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör säkerställa att samtliga studenter på programmet har samma möjligheter till deltagande i interprofessionella lärandeaktiviteter

· Lärosätet bör ytterligare öka förutsättningarna för interprofessionellt lärande

· Lärosätet kan ytterligare göra lärandemålens bedömningskriterier kända för studenterna.

· Lärosätet kan tillsammans med avnämarna planera för en klinisk undervisningsavdelning för flera professioner inom både regionen och kommunal verksamhet.

L

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för dem tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)