Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla en strategisk kompetensförsörjningsplan och säkerställa de anställdas kompetensutveckling.

- Lärosätet bör utföra en riskanalys av vad det innebär att anlita lärare på timbasis.

- Lärosätet bör säkra att organisationen möjliggör att rätt kompetens används i utbildningen.

- Lärosätet kan utveckla en strategi för att möjliggöra fler kombinerade uppdrag.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tillsammans med verksamheten systematiskt kvalitetssäkra och säkerställa handledarkompetensen.

- Lärosätet bör fortsätta att utveckla handledarutbildningen tillsammans med verksamheten för att göra utbildningarna möjliga och attraktiva att genomföra.

- Lärosätet kan genomföra en riskanalys om vad icke poänggivande handledarkurser kan innebära för handledningens kvalitet.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tillsammans med vårdverksamheterna utveckla en strategi för att tillgodose VFU-platser med kvalitet.

- Lärosätet bör tillsammans med vårdverksamheten utveckla VFU i linje med omställningen av hälso-och sjukvården och därmed använda platser i hela vårdkedjan.

- Lärosätet bör utveckla strukturerade lärandeaktiviteter för VFU för att säkra måluppfyllelse.

- Lärosätet bör utveckla lärandemål, lärandeaktiviteter och bedömningskriterier för VFU inom kommunal hemsjukvård.

- Lärosätet kan utvärdera hur QPS-systemet säkerställer kvaliteten inom VFU-platserna.

- Lärosätet kan utvärdera hur lärarparet inom VFU:n bidrar till måluppfyllelse.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera hur kvalitetsverktyget QPS stödjer studenternas lärande och måluppfyllelse samt bidrar till kvalitetsuppföljning.

- Lärosätet bör säkerställa att studenterna lär sig alla delar av omvårdnadsprocessen och utvecklar sitt kliniska resonemang genom utvecklade lärandeaktiviteter, där de visar på en förmåga till helhetssyn.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla modellen med fokuspatienter.

- Lärosätet kan utveckla aktiviteter som tränar studenterna i kommunikation och samtalsmetodik som en viktig del av omvårdnadsprocessen.

- Lärosätet kan implementera lärandeaktiviteter i form av färdighetsträning som bidrar till kunskap om att skapa en omvårdnadsplan.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla en strategi tillsammans med vårdverksamheten och andra utbildningsprogram för att säkerställa att det interprofessionella lärandet kan fortsätta.

- Lärosätet bör utvärdera det interprofessionella lärandet och på det sättet säkerställa att studenterna når lärandemålen.

- Lärosätet kan fortsätta utveckla lärandeaktiviteter inom samtliga VFU-platser där studenterna tränas i lagarbete och löser problem med andra professioner.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)