Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar med aktiviteter där studenterna får träna på kliniskt resonemang, bedömning och prioritering utifrån given information. Lärandeaktiviteterna består av t.ex. case-seminarier. Lärosätet har infört kvalitetssystemet QPS som ska synliggöra mål, aktiviteter, examinationer och progression mellan kurserna i programmet. Systemet möjliggör en överblick över hur varje examensmål examineras, ner på enskilda tentamensfrågor. Bedömargruppen anser samtidigt att lärosätet bör utvärdera hur QPS-verktyget stödjer studenterna i att uppnå färdighetsmålen. Lärosätet beskriver en utmaning i att införa ett verktyg som QPS eftersom det är kostsamt och tidskrävande, där nya arbetssätt behöver tas fram. I övrigt har lärosätet reviderat programmet så att det framkommer en tydligare länkning mellan kursmål, aktiviteter och examinationer.

Lärosätet beskriver att strukturerade lärandeaktiviteter används inom VFU, för att säkerställa att studenterna får möjlighet att träna på moment för att uppnå målet. Detta examineras under VFU genom att använda bedömningskriterier utifrån bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education, AssCE. Lärosätet har även infört en modell där studenterna har så kallade "fokuspatienter", det vill säga att de ansvarar för en eller flera patienter under en längre tid och tar hand om alla delar i omvårdnadsprocessen. Detta gäller även kontakt med närstående. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet till att fortsätta med denna verksamhet eftersom det är en fungerande strategi som medför att studenterna kan följa med i en stor del av omvårdnadsprocessen.

Studenterna arbetar både i teori och praktik för att träna på det kliniska resonemanget för att nå examensmålet. Bedömargruppen anser dock att det saknas en tydlig koppling till omvårdnadsprocessen olika steg och den teoretiska kunskap som studenterna har med sig inför VFU:n. Därför bör lärosätet säkerställa att studenterna lär sig alla delar av omvårdnadsprocessen och utvecklar sitt kliniska resonemang genom utvecklade lärandeaktiviteter, så att de får visa på en förmåga till helhetssyn.

För att kunna upprätta en omvårdnadsplan menar bedömargruppen att lärosätet kan sätta fokus på samtal där en god relation skapas. Därför kan studenten tränas i samtalsmetodik och kommunikation, som en viktig del av omvårdnadsprocessen. Bedömargruppen anser att studenterna inför VFU kan träna på lärandeaktiviteter i form av färdighetsträning, för att på så sätt öva på att skapa en omvårdnadsplan. Exempelvis kan det ske genom simulering på ett kliniskt träningscentrum och lärandeaktiviteterna bör också utvärderas.

Utmaningar som beskrivs av lärosätet är att erbjuda lärandeaktiviteter som stärker studenternas kliniska resonemang. I första delen av utbildningen finns ett starkt omvårdnadsfokus, men i den senare delen måste studenterna även visa på en förmåga till helhetssyn, där det utöver omvårdnad krävs ett utvecklat medicinskt perspektiv för en adekvat klinisk bedömning. Det finns ett behov av att ytterligare träna studenterna på detta genom t.ex. simuleringar och fallstudier.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utvärdera hur kvalitetsverktyget QPS stödjer studenternas lärande och måluppfyllelse samt bidrar till kvalitetsuppföljning.

· Lärosätet bör säkerställa att studenterna lär sig alla delar av omvårdnadsprocessen och utvecklar sitt kliniska resonemang genom utvecklade lärandeaktiviteter, där de visar på en förmåga till helhetssyn.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla modellen med fokuspatienter.

· Lärosätet kan utveckla aktiviteter som tränar studenterna i kommunikation och samtalsmetodik som en viktig del av omvårdnadsprocessen.

· Lärosätet kan implementera lärandeaktiviteter i form färdighetsträning som bidrar till kunskap om att skapa en omvårdnadsplan.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet har utvecklat interprofessionellt lärande med andra professionsprogram. I termin sex genomför alla studenter på programmet två veckors VFU på en klinisk utbildningsavdelning (KUA). Detta sker tillsammans med studenter från läkar-, arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammet. Fokus under placeringen är teamsamverkan, där en del utgörs av en obligatorisk simulering. Studenterna har även en utbildningsdag i samverkan, samt drop-in på kliniskt träningscentrum. På utbildningsdagen genomförs olika fallstudier tillsammans med yrkesgrupper från andra utbildningar som finns runt patienten. Detta moment är dock sårbart i den mening att det är beroende av andra programs upplägg. Bedömargruppen noterar att lärosätet har en fördel i att det finns andra professionsutbildningar vid universitetet, samtidigt som det är svårt att praktiskt ordna samarbete som passar alla inblandade program. Lärosätet bör därför utveckla en strategi tillsammans med vårdverksamheten och andra utbildningsprogram för att säkerställa att det interprofessionella lärandet kan fortsätta.

Lärosätet har också moment under hela utbildningen där studenterna tränas i lagarbete inom den egna professionen. Studenterna arbetar i basgrupper och får då träning i lagarbete, och under VFU:n är peer learning huvudmodellen för handledning. Teamarbetet blir också tydligt på de utbildningsplatser där studenterna har "fokuspatienter" som de ansvarar för, vilket bedömargruppen är ett gott exempel på lärandeaktiviteter som lärosätet kan utveckla för att stimulera lagarbete och problemlösning med andra professioner. Typen av patient och antalet anpassas efter kursen och studentens nivå. I arbetet ingår kontakt med närstående och övriga professioner i teamet kring patienten. Bedömargruppen anser dock att lärandeaktiviteterna och säkerställande av måluppfyllelse behöver utvärderas av lärosätet.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla en strategi tillsammans med vårdverksamheten och andra utbildningsprogram för att säkerställa att det interprofessionella lärandet kan fortsätta.

· Lärosätet bör utvärdera det interprofessionella lärandet och på det sättet säkerställa att studenterna når lärandemålen.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla lärandeaktiviteter inom samtliga VFU-platser där studenterna tränas i lagarbete och löser problem med andra professioner.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)