Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utarbeta en långsiktig plan för lämpliga strategiska satsningar för att öka antalet doktorander och biträdande lektorat

- Lärosätet bör kartlägga i hur hög grad lektorer ingår i de kliniska bedömningarna för att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga.

- Lärosätet bör utarbeta en långsiktig plan för vilka strategiska satsningar som görs för att öka antalet doktorander och biträdande lektorat.

- Lärosätet bör formulera en målbild över vilken kompetensnivå som behövs för att säkerställa att studenterna får stöd i att uppnå färdighet och förmåga

- Lärosätet bör systematiskt utvärdera Malmömodellen när det gäller kompetens och samverkan mellan de olika aktörerna.

- Lärosätet kan utarbeta en plan för hur man ska utforma kombinerade uppdrag för att integrera vetenskap samt pedagogisk och klinisk kompetens kopplat till en vetenskaplig karriärväg.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör i samverkan med verksamheten kartlägga behovet av handledarutbildning i verksamheterna, utifrån de kompetenskrav som ställs.

- Lärosätet bör systematiskt kartlägga efterfrågan på handledarutbildning.

- Lärosätet kan utvärdera rollerna och de olika handledarkompetenserna enligt Malmömodellen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör effektivisera beställningsförfarande av kliniska placeringar i samverkan med regionen.

- Lärosätet kan systematiskt utvärdera kvaliteten på VFU-platserna och VFU-koordinations roll.

- Lärosätet kan kartlägga hur VFU-platserna organiseras utifrån nya handledningsmodeller

- Lärosätet kan arbeta för att studenterna får en rimlig resväg till den kliniska placeringen.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera lärandeaktiviteten där studenterna får träna omvårdnadsprocessen på en virtuell patient.

- Lärosätet bör kartlägga i hur hög grad institutionens lärare deltar i den kliniska verksamheten, för att tydligare integrera teori och praktik.

- Lärosätet kan stärka undervisningen i personcentrerad vård som stöd till studenterna när de ska upprätta personcentrerade vårdplaner.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör kvalitetssäkra IPL-moment vid samtliga antagningsorter, så att studenterna får likvärdiga förutsättningar att uppnå examenmålet.

- Lärosätet kan kvalitetssäkra samsynen med samarbetspartners avseende lagarbete och samverkan med andra professioner.

- Lärosätet kan kontinuerligt utvärdera teamets utveckling som bedöms i termin 3.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)