Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar med att rekrytera adjunkter och lektorer med vetenskaplig, professionsrelaterad och aktuell klinisk samt pedagogisk kompetens, för att säkra lärarförsörjningen. Lärosätet gör strategiska satsningar på vetenskaplig meritering genom att öka antalet doktorander och genom biträdande lektorat, men bedömargruppen anser att en långsiktig plan bör utarbetas för lämpliga strategiska satsningar. Bedömargruppen efterfrågar också en kartläggning av hur stor andel av lektorerna som ingår i arbetet med de kliniska bedömningarna för att stödja studenterna att uppnå färdighetsmålen. Bedömargruppen efterfrågar vidare en målbild över vilken kompetensnivå som behövs för att säkerställa att studenterna får stöd i att uppnå målen för färdighet och förmåga.

Lärosätet arbetar efter Malmömodellen där kliniska lärarpar (lärosätets kliniska adjunkter och vårdaktörernas kliniska lärare) samverkar i pedagogiska frågor, för att utveckla pedagogiken samt stödja studenter och handledare under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Bedömargruppen anser att Malmömodellen systematiskt bör utvärderas när det gäller kompetens och samverkan med vårdaktörer för att säkerställa god kvalitet. Lärosätet arbetar med att utveckla kombinerade uppdrag, men bedömargruppen anser att lärosätet kan upprätta en plan för hur man ska utforma de kombinerade uppdragen, för att integrera vetenskap samt pedagogisk och klinisk kompetens kopplat till en vetenskaplig karriärväg.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utarbeta en långsiktig plan för lämpliga strategiska satsningar för att öka antalet doktorander och biträdande lektorat.

· Lärosätet bör kartlägga i hur hög grad lektorer ingår i de kliniska bedömningarna för att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga.

· Lärosätet bör utarbeta en långsiktig plan för vilka strategiska satsningar som görs för att öka antalet doktorander och biträdande lektorat.

· Lärosätet bör formulera en målbild över vilken kompetensnivå som behövs för att säkerställa att studenterna får stöd i att uppnå färdighet och förmåga.

· Lärosätet bör systematiskt utvärdera Malmömodellen när det gäller kompetens och samverkan mellan de olika aktörerna.

· Lärosätet kan utarbeta en plan för hur man ska utforma kombinerade uppdrag för att integrera vetenskap samt pedagogisk och klinisk kompetens kopplat till en vetenskaplig karriärväg.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Sammantaget visar lärosätet i självvärderingen att de arbetar för att säkerställa handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet. Handledarutbildning ges på både grundnivå och avancerad nivå. Kursen ges både som reguljär kurs och som uppdragskurs och den omfattar utbildning i peer learning. Studenterna får också kompetens inom handledning under handledningsstrimman i utbildningen. Bedömargruppen efterfrågar dock en kartläggning av vilken handledarkompetens som behövs i verksamheterna, utifrån de kompetenskrav som ställs. Kartläggningen behöver göras av lärosätet och verksamheten i samverkan och omfatta uppgifter om hur många procent av handledande sjuksköterskor som lärosätet bedömer ska ha handledarutbildning för att uppnå de mål som verksamheterna har på handledarkompetens. Lärosätet bör också systematiskt kartlägga hur stor efterfrågan på handledarutbildning är i verksamheterna.

Lärosätet arbetar utifrån Malmömodellen som är tänkt att stärka kvaliteten i handledningen, genom att de kliniska lärarparen stöttar handledare ute i verksamheten. Bedömargruppen vill dock föreslå att lärosätet kan utvärderade olika rollerna enligt Malmömodellen samt att fastslå vilken kompetens som behövs för de olika rollerna i modellen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med verksamheten kartlägga behovet av handledarutbildning i verksamheterna, utifrån de kompetenskrav som ställs.

· Lärosätet bör systematiskt kartlägga efterfrågan på handledarutbildning.

· Lärosätet kan utvärdera rollerna och de olika handledarkompetenserna enligt Malmömodellen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Det framgår i självvärderingen att lärosätets ledning och koordinatorerna för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samverkar med sina motsvarigheter hos de olika vårdaktörerna. Detta för att säkerställa antalet kliniska placeringar under samtliga terminer på sjuksköterskeprogrammet. Samverkan syftar också till samsyn kring VFU-placeringarnas innehåll och kvalitet. Bedömargruppen anser att lärosätet även bör arbeta strategiskt med att utvärdera de kliniska placeringarna och deras innehåll för att säkerställa god kvalitet. VFU-koordinations roll kan också utvärderas för att tydliggöra på vilket sätt rollen stödjer studenterna att uppnå färdighetsmålen.

Bedömargruppen föreslår också att lärosätet kan upprätta en plan för hur man kan utveckla nya handledningsmodeller kopplat till VFU-placeringarna. Detta behövs för en god samverkan mellan lärosätet och verksamheterna vid utvecklingen av nya VFU-placeringar. Bedömargruppen anser vidare att lärosätet bör utveckla beställningsförfarandet av kliniska placeringar i samverkan med regionerna för att effektivisera arbetet. Bedömargruppen önskar att lärosätet kan arbeta för att studenterna ska ha en rimlig resväg till praktikplatsen så att det finns tid för återhämtning, vilket inte alltid är möjligt idag.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör effektivisera beställningsförfarande av kliniska placeringar i samverkan med regionen.

· Lärosätet kan systematiskt utvärdera kvaliteten på VFU-platserna och VFU-koordinations roll.

· Lärosätet kan kartlägga hur VFU-platserna organiseras utifrån nya handledningsmodeller.

· Lärosätet kan arbeta för att studenterna får en rimlig resväg till den kliniska placeringen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)