Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Av självvärderingen framkommer det att lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter så som av teoretiska, praktiska, och patientnära lärandeaktiviteter, exempelvis virtuella patientfall och strukturerade lärandeaktiviteter. Syftet är att säkerställa att studenterna kan visa färdighet och förmåga till självständighet, samverkan och progression. Bedömargruppen anser att det är positivt att det förkommer flera patientnära lärandeaktiviteter. Bedömargruppen anser dock att lärosätet bör utvärdera lärandeaktiviteten med de virtuella patientfallen för att få mer kunskap om samt säkerställa att lärandeaktiviteten stärker studenternas förmåga att uppnå lärandemålen.

Omvårdnadsprocessen finns med som strimma genom hela programmet. Bedömargruppen anser att lärosätet bör kartlägga i hur hög grad institutionens lärare är delaktiga i den kliniska verksamheten för tydligare integrera teori och praktik och på så sätt stödja studenterna att uppnå lärandemålet inom färdighet och förmåga kopplat till omvårdnad.

Lärosätet förbereder vidare studenterna genom undervisning och träning att utföra vårdplaner enligt omvårdnadsprocessen. I självvärderingen framgår också att personcentrering ska beaktas för att uppnå målet, vilket bedömargruppen håller med om är viktigt.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utvärdera lärandeaktiviteten där studenterna får träna omvårdnadsprocessen på en virtuell patient.

· Lärosätet bör kartlägga i hur hög grad institutionens lärare deltar i den kliniska verksamheten, för att tydligare integrera teori och praktik.

· Lärosätet kan stärka undervisningen i personcentrerad vård som stöd till studenterna när de ska upprätta personcentrerade vårdplaner.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med tydlig konstruktiv länkning av lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer kopplat till examensmålet. Bedömargruppen anser att lärosätet behöver kvalitetssäkra interprofessionella utbildningsmoment vid samtliga antagningsorter, eftersom det framgår att studenterna i Ystad exempelvis inte har samma möjligheter till placering vid en klinisk utbildningsavdelning som övriga. Förutsättningar för studenterna att uppnå lärandemålen i interprofessionellt lärande (IPL) är därmed inte likvärdiga, även om lärosätet har utvecklat interprofessionella lärandeaktiviteter för att studenterna i Ystad ska nå examensmålen.

Det framkommer vidare i självvärderingen att studenterna samverkar med flera hälsoprofessioner, och hur lärosätet säkerställer att professionen sjuksköterska tydliggörs och kvalitetssäkras i relation till teamet som helhet. Exempel på detta nämns i självvärderingen när det gäller teamets utveckling i termin 3 där lärosätet introducerar gruppsykologi som behandlar gruppdynamiska processer som bedöms utifrån en skala. Bedömargruppen anser att det är en viktig läraktivitet som kontinuerligt kan utvärderas. Lärosätet samverkar med studenter från olika hälsoprofessioner från andra lärosäten, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Bedömargruppen anser dock att lärosätet kan kvalitetssäkra samsynen med dessa samarbetspartners avseende lagarbete mellan olika professioner, vilket är viktigt i samtliga IPL-moment.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör kvalitetssäkra IPL-moment vid samtliga antagningsorter, så att studenterna får likvärdiga förutsättningar att uppnå examensmålet.

· Lärosätet kan kvalitetssäkra samsynen med samarbetspartners avseende lagarbete och samverkan med andra professioner.

· Lärosätet kan kontinuerligt utvärdera teamets utveckling som bedöms i termin 3.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)