Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsätta att utveckla en övergripande och strategisk kompetensförsörjningsplan med framförhållning för pensionsavgångar, för att säkerställa aktuell klinisk och professionsrelaterad kompetens långsiktigt.

- Lärosätet kan kartlägga behovet av att rekrytera och behålla vetenskaplig kompetens, för att säkerställa den samma.

- Lärosätet bör utveckla en plan för att öka omfattningen av kombinerade uppdrag mellan den kliniska verksamheten och lärosätet.

- Lärosätet bör utvärdera den högskolepedagogiska utbildningen för att säkerställa den pedagogiska kompetensen.

- Lärosätet kan utvärdera organisationen för adjungerade kliniska adjunkter och hur den säkerställer aktuell klinisk och professionsrelaterad kompetens under VFU.

- Lärosätet kan skapa en plan för att vårdverksamheterna, i samverkan med regionerna och kommunerna, ska se sjuksköterskeutbildning som en naturlig del i deras verksamhet.

- Lärosätet kan utveckla en tydlig introduktionsplan för lärare i läraryrket.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utvärdera handledarutbildningarna kontinuerligt.

- Lärosätet bör skapa en strategisk planering i samverkan med verksamheterna, för att säkerställa att berörda medarbetare kompetensutvecklas i handledning.

- Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna skriva tydligare avtal om ansvarsfördelningen, för att säkerställa handledande medarbetares handledarutbildning och kompetensutveckling.

- Lärosätet kan kartlägga behovet och möjligheten att utveckla en handledarkurs på avancerad nivå.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör revidera avsiktsförklaringen och avtalet i samverkan med avnämarna, för att säkerställa att lärosätet kan garantera att studenterna får kliniska placeringar.

- Lärosätet bör utvärdera konsekvenser av brist på kliniska placeringar och skapa en handlingsplan i samverkan med avnämarna över hur kliniska placeringar kan tillgodoses i både antal och kvalitet.

- Lärosätet kan i samverkan med de kommunala verksamheterna utveckla en liknande struktur för kliniska placeringar som regionerna har.

- Lärosätet kan utveckla en struktur i samverkan med verksamheterna, för att säkerställa ett handledarskap som är personoberoende.

- Lärosätet kan kartlägga, skriva fram styrkor och förbättringsområden samt utveckla nya former för VFU, för att säkerställa kliniska placeringar med kvalitet.

- Lärosätet kan fortsätta att skapa förutsättningar för en lärandekultur där utbildningsfrågor diskuteras i verksamheterna.

- Lärosätet kan skapa en rutin tillsammans med verksamheterna, för att planera, utvärdera och förbättra handledarskapet med regelbundna möten med huvudhandledare och handledare.

- Lärosätet kan skapa en långsiktig plan för utveckling av exempelvis kliniska utbildningsavdelningar, för att ytterligare stärka övningar i realistiska vårdmiljöer.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom beskrivna betygskriterierna för studenterna.

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla stödmaterial och andra resurser, för att säkerställa rättssäkerhet och kvalitet i bedömningar under VFU.

- Lärosätet kan skapa en långsiktig plan för att utveckla exempelvis kliniska utbildningsavdelningar, för att ytterligare stärka övningar och visa färdigheter i realistiska vårdmiljöer.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom att beskriva betygskriterierna för studenterna.

- Lärosätet bör fortsätta att utveckla och skriva fram en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande i form av teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter under hela utbildningstiden.

- Lärosätet kan utveckla lärandeaktiviteter av teamsamverkan i relation till nära vård, exempelvis inom kommunal hälso- och sjukvård, primärvård, slutenvård, omsorg enligt SOL/LSS, för att tydliggöra studenternas kommande sjuksköterskeroll.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)