Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter och examinationer i relation till lärandemålet. Självvärderingen beskriver hur studenterna kan visa färdighet och förmåga genom att identifiera omvårdnadsåtgärder som dokumenteras i vårdplaner och där bedömningsunderlag används. Bedömargruppen anser dock att studenternas självständighet bara delvis framgår av exemplet i studiehandledningen för VFU-kursen. Därför bör lärosätet exempelvis formulera och tillgängliggöra betygskriterier för studenterna, för att skapa förutsättningar för studenterna att uppfylla målen och utveckla kunskaper. Lärosätet arbetar med en målmatris, där man beskriver lärandeaktiviteter och examinationer, vilket bedömargruppen finner positivt.

Av självvärderingen framgår att det är en utmaning för lärosätet att examinera dokumentation av omvårdnadsåtgärder under den verksamhetsförlagda utbildningen samt att synliggöra omvårdnadsprocessen. Ett exempel på en aktivitet som lärosätet kan arbeta med för att säkerställa rättssäkerhet och kvalitet i bedömningar under VFU är att fortsätta utveckla stödmaterial och andra resurser. Ett annat exempel är att skapa en långsiktig plan för att utveckla exempelvis kliniska utbildningsavdelningar, för att ytterligare stärka övningar i realistiska vårdmiljöer. I början skulle det kunna göras i mindre skala.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom beskrivna betygskriterierna för studenterna.

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla stödmaterial och andra resurser, för att säkerställa rättssäkerhet och kvalitet i bedömningar under VFU.

· Lärosätet kan skapa en långsiktig plan för att utveckla exempelvis kliniska utbildningsavdelningar, för att ytterligare stärka övningar och visa färdigheter i realistiska vårdmiljöer.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med olika lärandeaktiviteter och examinationer i relation till lärandemålet. Bedömargruppen anser dock att studenternas självständighet bara delvis framgår av exemplet i studiehandledningen för VFU-kursen och lärosätet bör därför formulera och tillgängliggöra betygskriterierna för studenterna.

Av självvärderingen framgår att det genomförs olika praktiska övningar med ett tydligt fokus på samverkan med andra yrkesgrupper. Men bedömargruppen anser att den teoretiska grunden inom ramen för lärandemålet kan framgå tydligare, för att skapa förutsättningar för studenternas kunskapsutveckling. Lärosätet arbetar med en målmatris där det ingår beskrivning av lärandeaktiviteter och examinationer, vilket bedömargruppen finner positivt.

Av självvärderingen framgår att omfattningen av interprofessionellt lärande med andra yrkesgrupper är begränsat och beskrivs som en utmaning på grund av att inga andra relevanta vårdutbildningar ges vid lärosätet. Samverkan sker dock med läkarutbildningen i Umeå, och ses som ett utvecklingsområde. Det framgår av lärosätets egen reflektion att fler lärandeaktiviteter behöver arbetas fram för att vidareutveckla teamsamverkan under VFU. Bedömargruppen anser att lärosätet bör fortsätta att utveckla och skriva fram en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande i form av teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter under hela utbildningstiden, inte enbart i VFU-kurserna. Enligt bedömargruppen kan lärosätet arbeta för att stärka studenternas teamsamverkan med andra yrkesgrupper genom att exempelvis införa aktivitetskort samt bjuda in gästföreläsare från andra professioner. Det kan till exempel vara fysioterapeuter, arbetsterapeuter, socionomer och psykologer, men även samhällsaktörer som inte har någon koppling till vården (till exempel poliser). Samverkan kan även ske mellan studenter från olika professioner genom att simulera och öva samverkan i olika former: digitalt, via kliniska träningscentrum eller i verksamheterna. Lärosätet har dessutom två campus, som skulle kunna stärka samverkan sinsemellan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande i form av teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter under hela utbildningstiden. Lärosätet skulle även, i samverkan med verksamheter kunna stärka relationen till nära vård, exempelvis inom kommunal hälso- och sjukvård, primärvård, slutenvård, omsorg enligt SOL/LSS, för att tydliggöra studenternas kommande sjuksköterskeroll.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom att beskriva betygskriterierna för studenterna.

· Lärosätet bör fortsätta att utveckla och skriva fram en handlingsplan för att skapa förutsättningar för ett interprofessionellt lärande i form av teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter under hela utbildningstiden.

· Lärosätet kan utveckla lärandeaktiviteter av teamsamverkan i relation till nära vård, exempelvis inom kommunal hälso- och sjukvård, primärvård, slutenvård, omsorg enligt SOL/LSS, för att tydliggöra studenternas kommande sjuksköterskeroll.

u

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)