Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Mälardalens högskola (Mälardalens universitet)
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör anställa fler forskarutbildade lärare.

- Lärosätet kan fortsatt eftersträva kombinerade uppdrag, särskilt lektorat.

- Lärosätet kan fortsätta att möjliggöra för lärare att uppnå lärosätets krav på 15 högskolepoäng högskolepedagogik.

- Lärosätet kan utveckla riktade satsningar för att främja adjunkters meritering.

- Lärosätet kan uppmuntra doktorander att delta i undervisningen.

- Lärosätet kan överväga att använda studentresurser i samband med lärandeaktiviteter.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utveckla fler möjligheter att genomgå handledarutbildning genom att erbjuda fler alternativ till utbildningen.

- Lärosätet bör i samarbete med verksamheterna fullfölja inventeringen av handledarutbildningen bland handledarna.

- Lärosätet kan fortsätta att utöka utbildningsinsatserna inom klinisk handledning.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fortsatt arbeta proaktivt i samverkan med verksamheterna, för att säkerställa fler framtida VFU-platser

- Lärosätet bör använda de handledarmodeller som man bedömer är mest lämpliga för de aktuella vårdsammanhangen.

- Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsatt arbeta för att utveckla och följa upp intentionsdokumentet.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör införa fler patientfall i teoretiska kurser samt införa och utvärdera fler VIL-moment.

- Lärosätet bör arbeta vidare med progressionsanalys av lärandemålet genom utbildningen.

- Lärosätet kan i större omfattning inkludera reflektion för att ytterligare stödja studenterna att uppnå målet.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör fullfölja sin intention att introducera examensmålet tidigt i utbildningen och utvärdera progressionen.

- Lärosätet bör utveckla en gemensam plattform för samverkan.

- Lärosätet kan överväga om man kan använda studentresurser från andra professionsutbildningar, för att ytterligare stimulera till samverkan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)