Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Mälardalens högskola (Mälardalens universitet)
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Studenterna får tidigt i utbildningen teoretiska kunskaper om omvårdnadsprocessen och dess olika delar och med hjälp av lärandeaktiviteter i verksamhetsintegrerat lärande (VIL) förbereds studenten för VFU. Enligt lärosätet efterfrågar dock studenterna mer färdighetsträning, ytterligare VIL-moment och fler fallbeskrivningar som förberedelse inför VFU. Bedömargruppen menar att detta är något som lärosätet behöver utveckla ytterligare i utbildningen för att ge studenterna goda förutsättningar att uppnå examensmålet. Om nya VIL-moment införs, påminner bedömargruppen om vikten av att även utvärdera dessa.

Under VFU använder studenterna en lärandelogg där de får daglig återkoppling från sina handledare. Det anser bedömargruppen är ett ändamålsenligt sätt för studenterna att reflektera över och följa sin egen måluppfyllelse. Lärosätet anser trots detta, att reflektioner behöver ingå i större utsträckning i undervisningen. Bedömargruppen instämmer i lärosätets analys och menar att detta är något som kan utvecklas mer i utbildningen.

Studenterna får under VFU bland annat stöd att integrera teori och praktik genom seminarier med fokus på autentiska omvårdnadssituationer, som leds av kliniska lärare. Lärosätet anser att examensmålsmatrisen bör ses över med hänsyn till Blooms taxonomi, för att tydliggöra progressionen genom utbildningen. Bedömargruppen håller med om detta.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör införa fler patientfall i teoretiska kurser samt införa och utvärdera fler VIL-moment.

· Lärosätet bör arbeta vidare med progressionsanalys av lärandemålet genom utbildningen.

· Lärosätet kan i större omfattning inkludera reflektion för att ytterligare stödja studenterna att uppnå målet.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Examensmålet återspeglas i lärandemål och bedömningskriterier i samtliga VFU-kurser. Lärosätet arbetar med att revidera utbildningsplanen för sjuksköterskeprogrammet och då kommer samverkan med andra yrkesgrupper att ingå ännu tidigare i programmet utifrån ett teoretiskt perspektiv. Det anser bedömargruppen är positivt, eftersom det är viktig kunskap inför VFU och i yrkeslivet. Bedömargruppen anser att lärosätet bör fullfölja planerna för att introducera examensmålet tidigare i utbildningen och menar också att det är centralt att utvärdera progressionen.

I självvärderingen framkommer att det innebär stora logistiska utmaningar att träna med andra utbildningar, och bedömargruppen instämmer i lärosätets analys om att ytterligare utveckling behövs. Bedömargruppen menar att lärosätet behöver utveckla en gemensam plattform för samverkan tillsammans med andra professionsutbildningar och eventuellt andra lärosäten, för att på så vis stärka studenternas möjligheter att träna lagarbete och samverkan. Lärosätet beskriver i självvärderingen flera förslag för utveckling under VFU och förberedande VIL, som simulering och digital undervisning. Ett möjligt sätt att utveckla arbetet med examensmålet ytterligare är att använda studentresurser för att få in fler tillfällen till samverkan mellan yrkesgrupper, enligt bedömargruppen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fullfölja sin intention att introducera examensmålet tidigt i utbildningen och utvärdera progressionen.

· Lärosätet bör utveckla en gemensam plattform för samverkan.

· Lärosätet kan överväga om man kan använda studentresurser från andra professionsutbildningar, för att ytterligare stimulera till samverkan.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen,

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)