Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Sophiahemmet högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet har en uttalad strategisk och långsiktig planering av lärarförsörjningen genom regelbunden analys av kommande behov av kompetens. Målet är en fördelning av lektorer och adjunkter om 60/40, vilket i dag inte är helt uppnått. Bedömargruppen anser att detta mål är eftersträvansvärt och att en planering för hur man uppnår detta kan underlätta förutsättningarna för måluppfyllelse. Ett annat strategiskt mål är att samtliga lärare ska ha 15 högskolepoäng högskolepedagogik år 2025, vilket bedömargruppen anser är positivt. I dag har en stor andel av lärarna 7,5 högskolepoäng. Den pedagogiska kompetensen behöver dock systematiskt följas upp så att den ger avtryck i undervisningens genomförande och kvalitet.

Utöver pedagogisk utbildning genomförs exempelvis löpande möten med pedagogiska teman och lunchföreläsningar i samverkan med sjukhuset. Det anser bedömargruppen bidrar till en lärande arbetsmiljö.

En systematisk dokumentation av lärares meriter sker i lärosätets meritportfölj för karriär och utveckling. Det är positivt, och bedömargruppen anser att dokumentationen fortsatt kan användas för respektive lärares vetenskapliga karriärutveckling eller lärosätets planering för kompetensförsörjning för att skapa goda förutsättningar för studenterna att nå färdighet och förmåga.

Förutom sjuksköterskor undervisar lärare från många andra professioner vid utbildningen, vilket ökar studenternas förutsättningar att nå färdighet och förmåga. Utöver detta anser bedömargruppen att rekrytering av lärare med kombinerade uppdrag, dvs. lärare som delar sin arbetstid mellan akademi och klinisk vårdverksamhet, kan bidra med ökade förutsättningar för studenternas måluppfyllelse. I detta sammanhang kan lärosätet därför skapa en strategi för kombinerade uppdrag.

Lärosätet har en organisation med adjungerade kliniska adjunkter (AKA), som i nära samverkan med lärare vid lärosätet arbetar med studenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). De adjungerade kliniska adjunkternas professionsrelaterade kompetens säkerställs bl.a. genom att de har en anställningsgrad om minst 50 procent inom klinisk verksamhet. Organisationen med adjungerade kliniska adjunkter sker i samverkan med regionen, men förefaller vara mindre utvecklad i den kommunala verksamheten. Bedömargruppen anser att en utökad organisation med adjungerade kliniska adjunkter inom kommunal verksamhet kan införas. Detta skulle öka studenternas lärande och måluppfyllelse under VFU.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör fortsatt säkerställa en systematisk utvärdering av högskolepedagogisk kompetens och att den ger avtryck i undervisningen.

· Lärosätet kan skapa förutsättningar för vetenskaplig karriärutveckling för att uppnå målet om 60/40 lektorer/adjunkter.

· Lärosätet kan fortsatt utveckla kompetensförsörjningen genom att aktivt arbeta med respektive lärares meritportfölj.

· Lärosätet kan skapa en strategi för kombinerade uppdrag, dvs. att lärare arbetar en del av tiden inom klinisk verksamhet.

· Lärosätet kan tillsammans med vårdverksamhet, verka för fler adjungerade kliniska adjunkter inom kommunal vårdverksamhet.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

För att säkerställa handledares kompetens efterfrågar bedömargruppen en tydligare ansvarsfördelning mellan lärosätet och vårdverksamheterna, eftersom det i lärosätets självvärdering förefaller som de adjungerade kliniska adjunkternas uppdrag innefattar ett betydande ansvar för handledarnas pedagogiska utveckling. De adjungerade kliniska adjunkterna erbjuder stöd till handledarna, inför olika handledningsmodeller samt deltar i möten om handledning och VFU med olika aktörer. Dessutom genomför lärosätet kortare inspirationsdagar och möten för att byta erfarenheter.

Bedömargruppen anser att det är viktigt att utläsa hur lärosätet arbetar för sjuksköterskors möjligheter att ta del av handledarutbildningen och inspirationsdagarna, så att de kommer studenterna till del under sin VFU. Stepping stone-kurser ges vid lärosätet för handledare i VFU. För att uppmuntra utveckling under en längre tid anser bedömargruppen att modulerna kan vara poänggrundade och meriterande i handledarutbildningen. På så sätt kan de handledare som genomför modulerna tillgodoräkna dem vid genomförande av mer omfattande handledarutbildningar. Poängsatta moduler kan också mer tydligt kopplas till handledarnas karriärutveckling. Lärosätet bör gemensamt med vårdaktörerna planera för att handledare har kompetens i handledning för att säkerställa att studenterna ges bästa pedagogiska möjligheter att uppnå färdighet och förmåga.

En påtaglig risk som lärosätet själva påtalat är att studenter hamnar i kläm när handledare saknar kännedom om kursmål och individuella lärandemål. Det kan leda till att studenterna får ta ett alltför stort eget ansvar för att kommunicera kursmål och strategier, för att nå målen under sin kliniska utbildning. Bedömargruppen anser därför att lärosätet i samverkan med vårdverksamheten bör säkerställa att studenternas lärandemål är kända i aktuell vårdverksamhet.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör skapa en strategisk plan, i samverkan med vårdaktörer, för att säkerställa att majoriteten handledare har tillräcklig kompetens i handledning och dokumenterad meritering.

· Lärosätet bör i samverkan med vårdverksamheten säkerställa att studenternas lärandemål är kända i aktuell vårdverksamhet.

· Lärosätet kan se till att stepping stone-moduler är poänggrundade och meriterande i handledarutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Det finns ett gott och fungerande arbete vid lärosätet kopplat till de kliniska placeringarnas studentvolym. Samverkansavtal mellan de olika vårdverksamheterna och lärosätena reglerar kliniska placeringar, deras kvalitet samt goda kontakter dem emellan. Lärosätet arbetar också aktivt med team för verksamhetsintegrerat lärande (VIL) och med styrdokument som reglerar lärandemål och bedömningskriterier under VFU. Dessutom ingår lärosätet i det övergripande utbildningsråd som finns i regionen och där särskilda frågor om VFU diskuteras i samverkan med övriga lärosäten inom regionen. Lärare som arbetar med verksamhetsintegrerat lärande och VFU har ofta möten, för att kvalitetsutveckla och nå samsyn om mål och hur de ska nås. Beställning av VFU-platser sker inom en viss tidsram en gång per termin.

Bedömarna vill framhäva vikten av att lärosätet är tydligt gentemot avnämarna. Här kan analys och värdering av mål och samarbete bidra till ökad samstämmighet om kliniska placeringar och att studenterna är en del i verksamhetens dagliga arbete. I självvärderingen ser bedömargruppen att lärosätet har goda upparbetade kanaler för kommunikation med avnämarna, bland annat genom personliga kontakter och god kontakt med avnämarna. För att säkerställa långsiktiga kliniska placeringar, anser bedömargruppen att de formella samverkansavtal som finns bör kvalitetssäkras i samverkan med aktuella avnämare.

Lärosätet påtalar att studenterna riskerar att möta många handledare under sin kliniska placering, på grund av den stora personalomsättning som finns i vården. Det innebär att studenterna behöver vara väl insatta i lärandemålen för att förmedla dem till en ny eller tillfällig handledare. Större ansvar bör inte läggas på studenterna, utan i stället blir fokus på samverkan mellan olika avnämare samt mellan avnämarna och lärosätet ännu viktigare enligt bedömargruppen.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör ytterligare utveckla och utvärdera samverkan – inklusive formella samverkansavtal – och kommunikation mellan lärosätet och de olika vårdverksamheterna, också på beslutsfattande nivå.

· Lärosätet kan verka för att vårdverksamheter med utbildningsansvar ser sjuksköterskeutbildning som en del i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)