Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Sophiahemmet högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Verksamhetsintegrerat lärande är en betydande del i programmet, där grunden läggs under första studieårets teoretiska studier. Lärosätets målmatris synliggör målet, som huvudsakligen examineras under VFU. För att träna på omvårdnadsplanering samt ge vård och behandling framkommer progression i omvårdnadsprocessens alla steg och i studentens genomförande av olika åtgärder inom omvårdnad och medicin. Lärosätets intention är att studenten identifierar vårdbehov och upprättar en omvårdnadsplan för patienten – först under handledning och senare med ökande grad av självständighet. Intentionen är också att det sker genom att teori inom olika ämnesområden och praktik tillämpas under VFU. Bedömargruppen anser att målet är generellt beskrivet i självvärderingen, vilket resulterar i att målet som helhet inte får det fokus som eftersträvas. Målet bör enligt bedömargruppen synliggöras mer specifikt, exempelvis genom att utveckla ytterligare lärandeaktiviteter som kan bidra till studenternas lärande samt komplettera målets huvudsakliga examination under VFU.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydligare synliggöra för studenter hur målet uppfylls

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar med tydlig progression för att säkerställa studenternas måluppfyllelse. Det görs genom att kunskap om teamarbete, grupper och grupprocesser grundläggs under det första studieåret, för att sedan vara en bas för fortsatta studier i teori och praktik. En progression mot interprofessionellt teamarbete sker sedan under termin 3–6 genom flera olika lärandeaktiviteter, som seminarier, reflektionsdagbok, simulering och interprofessionella case-seminarier.

Om studenterna har kännedom om bedömningskriterier för ingående lärandeaktiviteter, ökar förutsättningarna för måluppfyllelse. Därför anser bedömargruppen att lärosätet bör göra bedömningskriterierna kända bland studenter. Majoriteten av lärandeaktiviteterna innefattar den egna professionen, och andra yrkesgrupper förefaller illustreras och bearbetas genom beskrivning av lagarbete och samverkan. Bedömargruppen anser att förutsättningar för att träna interprofessionellt lärande studenter emellan kan finnas i Stockholmsområdet genom det stora utbildningsutbud som finns där. Det kan ske på ett kliniskt träningscentrum eller genom olika lärandeaktiviteter kopplade till interprofessionellt lärande under VFU. De adjungerade kliniska adjunkterna kan med fördel planera och införa lärandeaktiviteter under VFU då de har god kunskap om aktuell verksamhet och om vilka studentgrupper som finns i vårdverksamheten under samma period. Under VFU tränas teamsamverkan tillsammans med ordinarie vårdpersonal och examineras utifrån kriterier i Bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).

Rekommendationer:

· Lärosätet bör göra lärandemålens bedömningskriterier kända bland studenterna.

· Lärosätet kan tillsammans med kliniska adjungerade adjunkter införa interprofessionella seminarier med andra studentgrupper i Stockholmsområdet under VFU.

· Lärosätet kan ge studenterna möjlighet till lagarbete och samverkan utöver VFU

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens yttrande för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)