Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör utarbeta en kompetensförsörjningsplan som säkerställer framtida aktuell pedagogisk, klinisk, och vetenskaplig kompetens i utbildningsprogrammet. Kompetensförsörjningsplanen bör även systematiskt kvalitetssäkras och utvärderas.

- Lärosätet kan fortsätta utveckla möjligheten att stödja nyanställd personal att utveckla pedagogisk kompetens genom att formalisera det påbörjade arbetet med forsknings- och pedagogikseminarier i kollegiet.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör systematiskt och återkommande kartlägga behovet av handledarutbildning bland de kliniska handledarna, för att kunna säkerställa tillräcklig omfattning av handledarutbildning och tillräckligt många utbildningsplatser för anställda inom regionen, närliggande kommuner och motsvarande.

- Lärosätet kan, i samverkan med klinisk verksamhet fortsätta att utveckla ökad tillgänglighet och olika nivåer på handledarutbildningen samt identifiera olika variationer på genomförande av utbildningar som kan stödja kliniskt verksamma att genomföra handledarutbildning.

- Lärosätet kan fortsätta arbetet med att möjliggöra återkommande forum för kliniska handledare där de kan utveckla och fördjupa sina kunskaper genom kollegiala diskussioner.

- Lärosätet kan utveckla och införa olika handledningsmodeller utifrån det behov som framkommer i kartläggningen, för att säkerställa att det finns handledarutbildad personal i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och för att säkra antalet utbildningsplatser.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör långsiktigt och i samverkan med verksamheterna arbeta för att utveckla, införa och systematiskt utvärdera olika handledningsmodeller samt kombinera olika VFU-platser, för att säkerställa att studenterna får träna sina färdigheter och förmågor.

- Lärosätet kan systematiskt arbeta i de samverkande strukturer som finns tillgängliga, för att identifiera nya möjliga VFU-platser som är i linje med att sjukvården förändras bland annat genom reformen god och nära vård.

- Lärosätet kan förstärka informationen om att VFU kan ske på olika ställen inom regionen, men även försöka att möta studenternas önskemål om VFU-placering samt utvärdera förbättringsarbetet.

- Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsatt verka för kombinerade uppdrag för både adjunkter, lektorer och professorer.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör arbeta med att kvalitetssäkra bedömningar under VFU och vid teoretiska examinationer.

- Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna utveckla och systematiskt utvärdera stödjande strukturer i lärandemiljöerna inom klinisk verksamhet, för att öka förståelsen för omvårdnadens byggstenar samt hur lärandemålen beskrivs i relation till bedömningsunderlaget och vad som genomförs i omvårdnadsarbete under VFU.

- Lärosätet kan säkerställa handledarutbildningen utifrån identifierade behov samt fortsätta utveckla kombinerade uppdrag, för att stödja handledarna i VFU att genomföra bedömningar.

- Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna sträva efter att utveckla en samsyn på exempelvis terminologi, lärandemål och bedömningsformulär som används under VFU.

- Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsätta att arbeta med att se över VFU-organisationen, utveckla nya avtal och förtydliga ansvarsfördelningen i VFU i relation till placeringar inom och utom regionen.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendation:

- Lärosätet kan fortsätta att utveckla professionsinnehållet i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)