Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet arbetar för att säkerställa måluppfyllelse genom konstruktiv länkning mellan lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer. Studenterna får även med progression i utbildningen visa på färdighet och förmåga genom olika lärandeaktiviteter med formativa bedömningar och i en varierad form av examinationer med summativ bedömning. I självvärderingen beskrivs de teoretiska avsnitten i relation till säkerställande av måluppfyllelse av examensmålet, men det problematiseras samtidigt om svårigheterna att nå en samstämmighet i lärarlagen vid bedömningar av teoretiska examinationer och seminarier. Bedömargruppen anser att samstämmighet behöver nås för att lärosätet ska kunna kvalitetssäkra examinationerna.

Självvärderingen beskriver VFU-handboken som ett stöd för att tydliggöra bland annat lärandemål, bedömningsformulär, ansvar och roller under VFU för både studenter, handledare och lärare med kombinerade uppdrag. Samtidigt pekar lärosätet i självvärderingen på att ansvarsfördelningen i VFU-organisationen är oklar och på svårigheter med bedömningar under VFU i relation till bristen på handledare med handledarutbildning. Då lärosätet problematiserar oklarheter avseende ansvarsfördelningen av placeringar i VFU anser bedömargruppen att det kan finnas fortsatta behov av att tillsammans med verksamheterna arbeta för att förtydliga ansvarsfördelningen och hur VFU-organisationen är organiserad. Under VFU finns även svårigheter att tydliggöra lärandemål i relation till bedömningsunderlaget och vad som genomförs i omvårdnadsarbetet under VFU. För att kvalitetssäkra kliniska och teoretiska bedömningar, anser bedömargruppen att de bedömningsunderlag och modeller som beskrivits i självvärderingen bör utvecklas, införas och systematiskt utvärderas.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör arbeta med att kvalitetssäkra bedömningar under VFU och vid teoretiska examinationer.

· Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna utveckla och systematiskt utvärdera stödjande strukturer i lärandemiljöerna inom klinisk verksamhet, för att öka förståelsen för omvårdnadens byggstenar samt hur lärandemålen beskrivs i relation till bedömningsunderlaget och vad som genomförs i omvårdnadsarbete under VFU.

· Lärosätet kan säkerställa handledarutbildningen utifrån identifierade behov samt fortsätta utveckla kombinerade uppdrag, för att stödja handledarna i VFU att genomföra bedömningar.

· Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna sträva efter att utveckla en samsyn på exempelvis terminologi, lärandemål och bedömningsformulär som används under VFU.

· Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsätta att arbeta med att se över VFU-organisationen, utveckla nya avtal och förtydliga ansvarsfördelningen i VFU i relation till placeringar inom och utom regionen.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar systematiskt för att studenterna ska kunna träna samt visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Lärandeaktiviteterna är varierande och omfattar seminarier, simulering och teoretiska aktiviteter. De studerande medverkar i fem interprofessionella moment under sin utbildning, där momenten genomförs i samverkan med studenter dels inom lärosätet, dels med läkarstuderande vid ett annat lärosäte.

Förutsättningarna för studenterna att visa måluppfyllelse visar lärosätet genom att beskriva konstruktiv länkning av lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer. Självvärderingen identifierar behov av att stödja studenterna i samverkan med andra professioner genom att stärka studenternas egna professionella identitet och utveckling redan tidigt i utbildningsprogrammet. Arbetet med att stärka den professionella identiteten har påbörjats. Men eftersom lärosätet har fortsatta utmaningar med att få studenterna att reflektera över sin roll i förhållande till andra professioner, anser bedömargruppen att lärosätet behöver fortsätta arbetet med utveckling och kvalitetssäkring.

Rekommendation:

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla professionsinnehållet i utbildningen.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)