Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet arbetar systematiskt med att anställa kliniskt aktiva sjuksköterskor, eftersom utbildningen på senare år har ett ökat fokus på kliniska färdigheter. Lärosätet har även tillsammans med de kliniska verksamheterna under de senaste åren utarbetat avtal för kombinerade uppdrag, för att stärka förutsättningarna och skapa goda möjligheter för studenterna att nå målen för färdighet och förmåga. I självvärderingen problematiseras att det för närvarande behövs fler adjunkter med kombinerade uppdrag, för att öka antalet lärare med aktuell klinisk kunskap som även har vetenskaplig och pedagogisk kunskap.

Lärosätet erbjuder högskolepedagogisk utbildning till anställda och har börjat arbeta för att anställda ska ha kontinuerlig kompetensutveckling i både forskning och pedagogik. Om det finns behov av kompetens som inte finns tillgänglig inom programmet, används externa föreläsare och andra medarbetare från lärosätet. Det finns många sökande till adjunktstjänsterna men lärosätet har svårt att rekrytera lektorer, enligt självvärderingen. Lärosätet har därför genomfört en intern satsning för att lektorer ska få forskningstid under de tre första anställningsåren, vilket bedömargruppen ser som positivt. Lärosätet behöver säkerställa och kvalitetssäkra att framtida aktuell pedagogisk, klinisk, och vetenskaplig kompetens finns i utbildningsprogrammet. Bedömargruppen anser att det som primärt behöver kvalitetssäkras på lärosätet är den vetenskapliga kompetensen hos de anställda lärarna.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utarbeta en kompetensförsörjningsplan som säkerställer framtida aktuell pedagogisk, klinisk, och vetenskaplig kompetens i utbildningsprogrammet. Kompetensförsörjningsplanen bör även systematiskt kvalitetssäkras och utvärderas.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla möjligheten att stödja nyanställd personal att utveckla pedagogisk kompetens genom att formalisera det påbörjade arbetet med forsknings- och pedagogikseminarier i kollegiet.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet har under en längre tid genomfört handledarutbildningar för kliniskt verksamma sjuksköterskor. Studenterna förbereds även i sin framtida handledarroll genom att träna kollegial handledning under senare delen av sin utbildning. Lärosätet problematiserar i självvärderingen att det finns svårigheter för kliniska handledare i regionen att antas till handledarutbildningen, eftersom det är ett nationellt högt söktryck på handledarutbildningen som genomförs på distans. Lärosätet har därför börjat utveckla och utforma olika strategier för att säkerställa att kliniska handledare även inom regionen ska kunna få handledningsutbildning. Strategierna behöver nu införas och utvärderas. Lärosätet behöver även fortsatt arbeta med att utveckla olika handledarutbildningar och möjligheterna till kollegiala diskussioner genom utökad samverkan med de kliniska verksamheterna, för att möjliggöra ett kontinuerligt och fördjupat lärande för de kliniska handledarna. Bedömargruppen anser att det behövs en kartläggning av de kliniska handledarnas behov av handledarutbildning, för att därigenom kunna säkerställa en tillräcklig omfattning av handledarutbildningen och tillräckligt många utbildningsplatser för anställda inom regionen, närliggande kommuner och motsvarande.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör systematiskt och återkommande kartlägga behovet av handledarutbildning bland de kliniska handledarna, för att kunna säkerställa tillräcklig omfattning av handledarutbildning och tillräckligt många utbildningsplatser för anställda inom regionen, närliggande kommuner och motsvarande.

· Lärosätet kan, i samverkan med klinisk verksamhet fortsätta att utveckla ökad tillgänglighet och olika nivåer på handledarutbildningen samt identifiera olika variationer på genomförande av utbildningar som kan stödja kliniskt verksamma att genomföra handledarutbildning.

· Lärosätet kan fortsätta arbetet med att möjliggöra återkommande forum för kliniska handledare där de kan utveckla och fördjupa sina kunskaper genom kollegiala diskussioner.

· Lärosätet kan utveckla och införa olika handledningsmodeller utifrån det behov som framkommer i kartläggningen, för att säkerställa att det finns handledarutbildad personal i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och för att säkra antalet utbildningsplatser.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet arbetar för att säkerställa kliniska placeringar till verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genom samverkan med klinisk verksamhet på flera nivåer, som kompetensråd, arbetsutskott, VFU-råd och teamsamverkan. Även om det finns samverkan mellan klinisk verksamhet och lärosätet, problematiseras bristen på VFU-platser i självvärderingen vilket bedömargruppen uppfattar belyser att nya handledningsmodeller och arenor för VFU behöver identifieras, utvecklas, införas samt utvärderas för att fortsatt kunna säkerställa kliniska placeringar.

Självvärderingen beskriver att det finns några adjunkter med kombinerade uppdrag, men även att det behövs fler för att stödja både studerande och kliniska handledare under VFU. Bedömargruppen instämmer i detta men anser även att lektorer och professorer kan ha kombinerade uppdrag för att stödja studerande och kliniska handledare under VFU. I självvärderingen problematiserar lärosätet studenternas invändningar mot långa resor till och från VFU. För att göra studenternas VFU-placering så bra som möjligt, hämtar VFU-samordnarna information från studenterna om bland annat var de helst vill genomföra sin VFU, om de redan arbetar i regionen och om de har behov av en anpassad VFU-plats. Ett förbättringsarbete har påbörjats genom informations- och kommunikationsinsatser till studenterna om förutsättningarna för VFU-placeringarna. Lärosätet har även intensifierat samarbetet med kommunala vårdgivare, för att placera de studerande utifrån var de bor. Bedömargruppen anser att förbättringsarbetet har god potential att förbättra för de studerande men lärosätet behöver utvärdera om förbättringsarbetet har gett resultat.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör långsiktigt och i samverkan med verksamheterna arbeta för att utveckla, införa och systematiskt utvärdera olika handledningsmodeller samt kombinera olika VFU-platser, för att säkerställa att studenterna får träna sina färdigheter och förmågor.

· Lärosätet kan systematiskt arbeta i de samverkande strukturer som finns tillgängliga, för att identifiera nya möjliga VFU-platser som är i linje med att sjukvården förändras bland annat genom reformen god och nära vård.

· Lärosätet kan förstärka informationen om att VFU kan ske på olika ställen inom regionen, men även försöka att möta studenternas önskemål om VFU-placering samt utvärdera förbättringsarbetet.

· Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsatt verka för kombinerade uppdrag för både adjunkter, lektorer och professorer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)