Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Röda Korsets högskola
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet beskriver olika lärandeaktiviteter i förhållande till lärandemålet och examinationer, men de flesta gäller VFU. Bedömargruppen anser att det är av vikt att lärandemålet kan framgå i andra kurser utöver VFU. Däremot är bedömningen att det finns en genomgående struktur i att studenterna efter teoretisk genomgång får öva på moment i en trygg form, t.ex. metodrum eller i annan övning med studenter, och avslutningsvis utföra momentet i VFU. Det anser bedömargruppen är positivt för måluppfyllelsen.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att vid otillräcklig måluppfyllelse under VFU upprättas en handlingsplan vid mittbedömningen, för att stödja studenternas möjlighet att uppnå lärandemålen inom ramen för VFU-perioden. Bedömargruppen anser att det är positivt för att säkerställa måluppfyllelsen. Inför VFU genomförs färdighetsträning på ett kliniskt träningscentrum, vilket bidrar till måluppfyllelsen på ett positivt sätt. I självvärderingen framkommer att samverkan med närstående endast inkluderas i ringa omfattning, vilket bedömargruppen anser kan utvecklas.

Bedömargruppen anser att lärosätet bör utveckla betygskriterier för att tydliggöra lärandemålet och dess progression, vilket även tydliggör den konstruktiva länkningen och främjar ett djupare lärande. Betygskriterierna behöver vara kända för studenterna under hela utbildningstiden. Att tydliggöra omvårdnadsprocessen och dess progression för att uppnå lärandemålet är av stort värde. Lärosätet kan se till att handledare och bedömande lärare lyfter fram och konkretiserar omvårdnadsprocessen under VFU. Omvårdnadsprocessen kan exempelvis ingå i de bedömningssamtal som sker under VFU.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna under hela utbildningstiden.

· Lärosätet bör tydliggöra och lyfta fram omvårdnadsprocessens faser samt koppla dem till moment med tydlig progression i programmet.

· Lärosätet bör fortsätta utveckla lärandeaktiviteter och examinationer i de teoretiska delarna som säkerställer måluppfyllelse utanför VFU

· Lärosätet kan utveckla lärandeaktiviteter och examinationer, så att samverkan med närstående framgår tydligare i utbildningen.

· Lärosätet kan utveckla bedömningssamtalen i VFU:n, samt se till att handledare och bedömande lärare lyfter fram och konkretiserar omvårdnadsprocessen.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet arbetar på olika sätt så att studenterna kan träna teamsamverkan under VFU. Målet examineras främst under VFU. Bedömargruppen anser att användandet av de aktivitetskort som ger förslag och instruktioner till aktiviteter om interprofessionellt lärande är positivt. Enligt lärosätet ger korten stöd för handledarna och studenterna att nå målen under VFU, vilket ses som positivt.

Bedömargruppen anser dock att det interprofessionella lärandet kan utvecklas ytterligare, vilket lärosätet själv också lyfter fram. Särskilt fokus bör här ligga på att främja interprofessionellt lärande under hela utbildningstiden. Ett sätt att göra det på är att formulera en handlingsplan för att ytterligare utveckla lärandeaktiviteter som främjar interprofessionellt lärande. En del av lärandeaktiviteterna bör vara obligatoriska moment för att säkerställa måluppfyllelsen. Handlingsplanen behöver också inkludera hur dessa lärandeaktiviteter ska införas och följas upp.

Bedömargruppen anser också att lärosätet behöver tydliggöra den konstruktiva länkningen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter, examinationer och betygskriterier. Lärosätet bör därför utveckla betygskriterier för att tydliggöra lärandemålet och dess progression, vilket även medför att den konstruktiva länkningen tydliggörs och främjar ett djupare lärande hos studenterna. Betygskriterierna behöver vara kända för studenterna under hela utbildningstiden.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla en handlingsplan för att utveckla ytterligare lärandeaktiviteter, inklusive obligatoriska moment, samt beskriva hur de ska införas och följas upp.

· Lärosätet bör tydliggöra lärandemålet genom att formulera betygskriterier som är kända för studenterna under hela utbildningstiden.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)