Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Lärosätet skapar goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkerställa lärarförsörjningen med ett långsiktigt systematiskt arbete, där rekrytering av lärare med vetenskaplig kompetens ingår. Den vetenskapliga kompetensen hos lärarna bedöms vara god utifrån inlämnade underlag och det framkommer att cirka en tredjedel av lärarna har anknytning till den kliniska verksamheten, vilket erbjuds som en möjlighet vid tillsättning av nya tjänster. Lärosätet har identifierat en stor nationell konkurrens vid rekrytering av lärare med vetenskaplig kompetens och beskriver utmaningar med att göra tjänsterna attraktiva. Modellen med tjänster med klinisk anknytning beskrivs medföra stress för den enskilda läraren, när olika arbetsuppgifter inom olika organisationer ska kombineras.

Bedömargruppen instämmer med lärosätets förslag att utarbeta en strategi för rekrytering av lärarkompetens och menar att lärosätet också behöver arbeta för att förtydliga vad de gemensamma uppdragen innebär, till exempel för kompetens, yrkesroll, innehåll i tjänst samt kombinationen av olika arbetsuppgifter i olika sammanhang. Vid lärosätet finns möjlighet till både vetenskaplig och pedagogisk meritering i lärartjänster men också möjlighet till kompetensutveckling. Lärosätet genomför ett pedagogiskt utvecklingsarbete och beskriver ett pedagogiskt meriteringssystem där pedagogisk kompetens värdesätts. Trots detta är det få lärare som väljer att meritera sig pedagogiskt, vilket bedömargruppen ser som ett område som lärosätet bör arbeta vidare med i utbildningen. Bedömargruppen anser att det är särskilt angeläget att nyanställda lärare som behöver genomgå pedagogisk utbildning ska få möjlighet att göra det så snart som möjligt, så att de kan utvecklas i rollen som lärare med ett pedagogiskt fokus. Ett annat förslag för att stärka den pedagogiska kompetensen bland lärare är att exempelvis införa pedagogiska utvecklingsdagar varje termin.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla en strategi för att göra tjänster attraktiva och förtydliga vad kombinerade uppdrag vid anställningar innebär.

· Lärosätet bör säkerställa att nyanställda genomgår en pedagogisk utbildning inom en tidsram av 1–2 år vid anställning.

· Lärosätet kan utveckla en modell för pedagogisk utveckling.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet har samverkansavtal med regionen och kommunerna med ett krav på handledarutbildning. Lärosätet erbjuder handledarutbildning för yrkesverksamma och för undervisande personal om 7,5 högskolepoäng respektive 30 högskolepoäng. Lärosätet beskriver att det finns en stor efterfrågan på utbildningsplatser i handledarutbildningen, som har bedömts ha god kvalitet vid utvärderingar.

Lärosätet arbetar med att utveckla en digital version av handledarutbildningen för att öka möjligheten för fler att genomföra utbildningen, vilket bedömargruppen ställer sig bakom. Lärosätet beskriver också att det finns en struktur för genomförandet av handledning inom den kliniska verksamheten med handledarträffar och tillgänglig information via en webbsida. Däremot framgår det att primärvård och kommunalvård inte ingår, vilket bedömargruppen anser att det borde göra. Bedömargruppen anser alltså att lärosätet i samverkan med den kliniska verksamheten bör utveckla en struktur för genomförandet av handledning i den kliniska verksamheten som kan tillämpas inom olika vårdsammanhang. Bedömargruppen anser också att lärosätet i samverkan med den kliniska verksamheten bör genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar sin handledarutbildning eller behöver uppdatera sina kunskaper.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med den kliniska verksamheten utveckla en struktur för genomförandet av handledning i den kliniska verksamheten som kan tillämpas inom olika vårdsammanhang.

· Lärosätet bör i samverkan med den kliniska verksamheten genomföra riktade insatser för kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar sin handledarutbildning eller behöver uppdatera sina kunskaper.

· Lärosätet kan fortsätta utveckla en digital version av handledarutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet skapar förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkerställa kliniska placeringar reglerade genom avtal med regionen och kommunerna. Lärosätet har utsedda lärare som ansvarar för placeringarna med stöd av ett digitalt system.

Lärosätet har tillsammans med den kliniska verksamheten identifierat ett ökat behov av kliniska placeringar samtidigt som tillgången till placeringar har minskat till följd av färre antal vårdplatser, stor rörlighet bland vårdpersonalen och konsekvenser efter pandemin. Detta har även föranlett osäkerhet om vilka kliniska placeringar som finns tillgängliga för att lärosätet ska kunna utöka utbildningen i linje med regleringsbrevet. Lärosätet ser också ett behov av ökad samverkan med den kliniska verksamheten för att säkerställa kliniska placeringar, dess kvalitet och innehåll, för att studenterna ska få möjlighet att uppnå färdighet och förmåga vid genomförande och examination av klinisk praktik.

Bedömargruppen instämmer i den analys lärosätet gör och anser att lärosätet behöver fortsätta arbeta strategiskt med utmaningarna, exempelvis genom förtydligande av avtal med region och kommuner, för att på så sätt säkerställa kliniska placeringar inom nya vårdsammanhang, till följd av hälso- och sjukvårdens utveckling och förändring.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med vårdverksamheten utveckla en långsiktig plan för att säkerställa antalet kliniska placeringar inom olika kliniska verksamheter.

· Lärosätet kan förtydliga avtalet med regionen och kommunerna, för att säkerställa kliniska placeringar inom nya vårdsammanhang.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)