Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

Lärosätet har en ämnesmässig och pedagogisk progression som utgår från grundläggande ämneskunskaper och metodik till en ökad komplexitet och fördjupning i omvårdnadsprocessen. Progressionen är tydlig genom hela utbildningen. Lärosätet beskriver en tydlig konstruktiv länkning mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer som leder till måluppfyllelse. Lärosätet integrerar teoretisk kunskap med praktisk kunskap som examineras med standardiserade bedömningsunderlag. Bedömargruppen anser att det är särskilt värdefullt att studenternas färdighet och förmåga tränas och utvecklas genom bland annat fallstudiemetodik i den kliniska färdighetsträningen.

Lärosätet identifierar dock att det finns behov av mer tid för träning av praktiska moment och fler tillfällen till träning av specifika scenarier. Bedömargruppen instämmer i den analysen och ser det som ett möjligt utvecklingsområde. Att även öka möjligheter för studenterna att träna utan lärare, där till exempel studentresurser kan användas, anser bedömargruppen är ett möjligt sätt att hantera behovet av mer träning i praktiska moment.

Rekommendation:

· Lärosätet kan utveckla fler träningstillfällen för praktiska moment och fler möjligheter att träna specifika scenarier, samt möjligheter för studenter att träna utan lärare.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet skapar förutsättningar för studenterna att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper genom tydliga kursmål, ett tydligt upplägg, genomförande av läraktiviteter och examinationer, samt genom att det finns en progression genom utbildningen. Lärosätet har tillgång till lokaler på universitetet för att träna lagarbete och samverka med andra yrkesgrupper. Under den kliniska placeringen tränas även studenterna i kommunikation med andra yrkesgrupper. På så vis får studenterna tidigt möjlighet att identifiera sig med sin egen yrkesroll som blivande sjuksköterskor i teamet.

Lärosätet genomför varje år en gemensam utbildningsdag på den medicinska fakulteten där tio olika yrkesgrupper deltar, vilket ger studenterna god insikt i andra yrkesroller. Utbildningsdagen ger studenterna möjlighet att träna ledarskap, delegera arbetsuppgifter samt identifiera och utföra åtgärder som bidrar till god och säker vård tillsammans i ett team.

Bedömargruppen anser att aktiviteterna är värdefulla och uppmuntrar lärosätet att utveckla dem vidare. Lärosätet beskriver i självvärderingen träningen i lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper som resurskrävande och som något som behöver utvecklas mer genom till exempel att hitta andra eller nya arbetsmetoder. Bedömargruppen instämmer i att det kan finnas skäl att utveckla fler modeller för att arbeta med det här målet. På detta sätt kan studenterna delta i undervisningen och undervisa mellan terminer och yrkesgrupper för att minska behovet av lärarresurser när träning av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper genomförs vid lärosätet.

Rekommendation:

· Lärosätet kan utveckla en modell där studenterna kan delta i undervisningen och undervisa mellan terminer och yrkesgrupper.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)