Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Sjuksköterskeexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Bedömningsområde: Förutsättningar

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör systematiskt arbeta för att öka antalet professorer inom ämnet.

- Lärosätet bör i samverkan med ledningen för de fem institutioner som deltar i sjuksköterskeprogrammet arbeta fram en plan som tydligt anger hur behovet av antalet lärare och deras professionsrelaterade, pedagogiska och vetenskapliga kompetensnivå ska identifieras och följas upp.

- Lärosätet bör stärka samverkan med fakultetens övriga institutioner, genom att skapa en riktlinje för hur utbildningsuppdraget ska dokumenteras och hur tidsåtgång för olika undervisningsmoment beräknas.

- Lärosätet kan genomlysa fördelar och nackdelar med att fem av åtta institutioner vid medicinska fakulteten har ansvar eller delansvar för en eller flera kurser i sjuksköterskeprogrammet.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, konkretisera de kombinerade uppdragen genom att upprätta nya och revidera gamla uppdragsbeskrivningar.

- Lärosätet kan genomlysa möjligheterna för utvecklandet av en organisation som definierar de kombinerade uppdragen inom regionerna och kommunerna.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör skapa en systematisk metod för fortlöpande kartläggning av hur många sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

- Lärosätet bör i samverkan med hälso- och sjukvårdens och kommunernas aktörer planera för riktade insatser mot de kliniskt verksamma sjuksköterskor som saknar handledarutbildning.

- Lärosätet kan, enligt eget förslag, utveckla kvalitetsindikatorer för att säkerställa VFU:ns kvalitet.

- Lärosätet kan arbeta för att ge adjunkter och lektorer med kombinerade uppdrag ansvar för den reflekterande yrkesmässiga handledningen som stöd åt kliniskt verksamma handledare.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Rekommendationer:

- Lärosätet bör ytterligare konkretisera avtalet mellan Uppsala universitet och regionerna, kommunerna och grannkommunerna när det gäller antalet vårdplatser som behövs.

- Lärosätet bör kvalitetssäkra VFU:n genom att utvärdera innehåll och kvalitet.

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling?

Rekommendationer:

- Lärosätet kan ytterligare utveckla och precisera kursmålen för VFU:n i relation till bedömningsformuläret AssCE.

- Lärosätet kan identifiera och planera för vilket stöd lärare med kombinerade uppdrag ska kunna ge till huvudhandledare, handledare och studenter under VFU:n.

- Lärosätet kan utveckla samarbetet mellan huvudhandledare, handledare och lärare med kombinerade uppdrag.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Rekommendation:

- Lärosätet kan ytterligare utveckla och samordna lärandeaktiviteter när det gäller interprofessionellt lärande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)