Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

I självvärderingen framgår att lärosätet skapar goda förutsättningar för studenter att nå examensmålet. Bedömargruppen konstaterar att utgångspunkten i undervisningen är en konstruktiv länkning mellan examensmål, kursmål, lärandeaktivitet och examination. Vidare finns en tydlig progression och en sammanflätning mellan den teoretiska och den verksamhetsförlagda utbildningen. Detta kommer till uttryck i utbildningsplaner, kursplaner och bedömningsprotokoll för VFU:n, men även i de bifogade tabellerna, som beskriver relationen mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examinationer. Färdigheter och förmåga bedöms med utgångspunkt i bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCe) och examineras i målet "färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov" i den nationella kliniska slutexaminationen (NKSE). Enligt bedömargruppen kan lärosätet ytterligare utveckla och precisera kursmålen för VFU:n i relation till bedömningsformuläret AssCe.

Lärosätet bedömer att handledande sjuksköterskor har en stor arbetsbörda och upplever att samarbetet med de kliniska handledarna därför är begränsat. Detta leder bland annat till att de handledande sjuksköterskorna har begränsat med tid för reflektion och återkoppling till studenterna. Ett förslag i självvärderingen är därför att lärare med kombinerade uppdrag delvis skulle kunna stödja de handledande sjuksköterskorna i handledningsuppgiften, vilket bedömargruppen instämmer i. Bedömargruppen föreslår även att lärare med kombinerade uppdrag kan stötta huvudhandledare och studenter under VFU:n.

I självvärderingen framgår att det finns organisatoriska problem som på längre sikt kan komma att påverka studenternas möjligheter att uppnå examensmålet. Därför anser bedömargruppen att lärosätet kan utveckla samarbetet mellan huvudhandledare, handledare och lärare med kombinerade uppdrag. På så sätt skapas en tydlig samsyn kring måluppfyllelse och studenter ges ännu bättre förutsättningar att nå examensmålet.

Rekommendationer:

  • Lärosätet kan ytterligare utveckla och precisera kursmålen för VFU:n i relation till bedömningsformuläret AssCE.
  • Lärosätet kan identifiera och planera för vilket stöd lärare med kombinerade uppdrag ska kunna ge till huvudhandledare, handledare och studenter under VFU:n.
  • Lärosätet kan utveckla samarbetet mellan huvudhandledare, handledare och lärare med kombinerade uppdrag.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

I självvärderingen listas sjuksköterskeutbildningens upplägg, innehåll, lärandeaktiviteter och examinationer under sex terminer, som alla kan relateras till examensmålet. Undervisningen utgår från en konstruktiv länkning mellan examensmål, kursmål och examinationer för både de teoretiska och praktiska delarna i utbildningen.

I termin 1 introduceras kärnkompetensen teamarbete och träning i peer learning, en handledningsmodell som bygger på lärande och följer studenterna under samtliga placeringar under VFU:n. Under terminerna 1, 3 och 6 genomförs moment med interprofessionellt lärande tillsammans med sju andra program inom den medicinska fakulteten vid Uppsala universitet. I termin 4 och 6 ingår interprofessionell simulering tillsammans med läkarprogrammet, som utförs vid ett kliniskt träningscentrum (KTC). Även en kortare placering vid en klinisk utbildningsavdelning genomförs, där ett av kursmålen är att utveckla förmågan till samarbete med olika professioner inom vården.

Bedömargruppen anser att kursmål och progressionen mellan utbildningens sex terminer bör framstå som tydlig för studenter och lärare, huvudhandledare och handledare. Ett gott exempel på progression och utveckling är att yrkesmässig handledning ges parallellt med VFU:n under terminerna 2, 4 och 6. Bifogade tabeller visar att integreringen mellan teoretisk och praktisk kunskap är tydlig, samt att undervisningsformer varieras och bedöms vara lämpliga för att examensmålet ska kunna uppnås. Sammantaget menar bedömargruppen att lärosätet i sin självvärdering beskriver ett genomtänkt arbete med att skapa förutsättningar för studenterna att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper. Att ytterligare utveckla samverkan med den medicinska fakultetens program och samordna lärandeaktiviteter med interprofessionellt lärande, är något som bedömargruppen gärna ser att lärosätet fortsätter arbeta med.

Rekommendation:

· Lärosätet kan ytterligare utveckla och samordna lärandeaktiviteter när det gäller interprofessionellt lärande.

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)