Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 1a. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra lärarförsörjning?

Samtliga professionsutbildningar inom hälso- och sjukvård vid lärosätet arbetar med gemensam kompetensförsörjningsplan och inom vissa ämnesområden med gemensam rekrytering. För att attrahera och behålla kompetens arbetar de anställda i lärarlag och med flexibla lösningar som arbete på distans. Lärosätet arbetar strategiskt för att möjliggöra kompetensutveckling och har meriteringsprogram för att kunna utnämna excellenta lärare. Pedagogiska och vetenskapliga mentorssamtal ingår i en nyligen introducerad utvecklingsprocess för akademiskt lärarskap. Det finns ett högskolepedagogiskt centrum och bedömargruppen vill peka på vikten av att det finns tillgång till högskolepedagogiska kurser vid lärosätet om så inte redan är fallet.

Lärosätet har inrättat flera förenade anställningsformer i samverkan med regionen, vilket säkerställer aktuell klinisk kompetens i undervisningen. Lärosätet arbetar också för att öka antalet kombinerade lektorat, vilket bedömargruppen ser mycket positivt på. Bedömargruppen anser att de kombinerade uppdragen som finns eventuellt kunde få en tydligare anställningsprofil, både för adjunkter och lektorer, för att avgränsa och tydliggöra ansvarsområdena så att tjänsterna blir ännu mer attraktiva. En viktig faktor för att stärka lärarförsörjningen i utbildningen är att också fortsättningsvis engagera doktorander tidigt i utbildningen och ge dem möjlighet att genomgå högskolepedagogisk utbildning, enligt bedömargruppen. Att visa doktorander olika karriärvägar inom akademin är också värdefullt för den framtida kompetensförsörjningen.

Ett annat sätt att bidra till lärarförsörjningen och skapa fler möjligheter till färdighetsträning för studenter kan vara att använda studentresurser i utbildningen. I självvärderingen framgår att lärosätet vill utöka det administrativa stödet för att underlätta arbetet för lärare. Bedömargruppen ser det som en välriktad satsning, men menar att lärosätet behöver göra en utvärdering av satsningen för att säkerställa att den får önskad effekt.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör utveckla högskolepedagogiska kurser om sådana inte finns

· Lärosätet kan utveckla en tydlig anställningsprofil för kombinerade uppdrag.

· Lärosätet kan fortsätta att uppmuntra doktorander att delta i utbildningen och visa olika karriärvägar i akademin.

· Lärosätet kan överväga att använda studentresurser i färdighetsträningen.

· Lärosätet kan utvärdera satsningen på utökat administrativt stöd.

Utvärderingsfråga 1b. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra handledarutbildning för handledare i klinisk verksamhet?

Lärosätet ger en 7,5 högskolepoäng handledarutbildning som uppdragsutbildning. En ny modell för handledarutbildning i form av delvis digitala och kortare kurser är under utveckling, och lärosätet ställer krav på handledarutbildningen inom ramen för avtalen om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med region och kommuner.

Adjungerade kliniska adjunkter ansvarar för att pedagogiskt stötta handledarna och de erbjuds pedagogiska träffar med fortbildande innehåll. I självvärderingen framgår att studenter lyft fram att kvaliteten i handledningen kan variera, och bedömargruppen anser att det är angeläget att lärosätet i samverkan med verksamheterna kontinuerligt utvärderar kvalitetsnivån i handledningen och i handledarutbildningen. Lärosätet överväger att introducera grundläggande handledningskunskaper i sjuksköterskeprogrammet, för att stärka handledarförmågan hos nyutexaminerade. Bedömargruppen anser att detta kan bidra till att höja kvalitetsnivån. Lärosätet menar också att kraft lämpligtvis kan läggas på att hitta välfungerande handledningsmodeller, vilket bedömargruppen instämmer i.

Rekommendationer: ·

· Lärosätet bör i samverkan med verksamheterna säkerställa att handledarkompetensen motsvarar den kvalitetsnivå som krävs på den enskilda kliniska placeringen.

· Lärosätet kan i samverkan med verksamheterna fortsätta att utveckla och utvärdera handledningsmodeller.

· Lärosätet kan, enligt eget förslag, överväga att introducera en grundläggande utbildning i handledning under grundutbildningen.

Utvärderingsfråga 1c. Hur arbetar lärosätet med att skapa goda förutsättningar för studenterna att uppnå färdighet och förmåga genom att säkra kliniska placeringar?

Lärosätet samverkar med regionen på ledning- och tjänstemannanivå och samarbetar i en arbetsgrupp i planeringen av en ny utbildningsplan. Lärosätet arbetar även med att inventera möjliga placeringar och stärka betydelsen av handledarkompetens. VFU-placeringarnas kvalitet utvärderas genom en VFU-enkät, och VFU-handläggare och studierektorn på regionen har regelbunden kontakt.

Lärosätet identifierar i självvärderingen att det är en utmaning att finna VFU-platser inför planerad utökning av VFU i sjuksköterskeprogrammet. Därför understryker bedömargruppen vikten av ett proaktivt arbete för att säkerställa placeringarna. Lärosätet planerar dessutom att anta fler studenter för att motverka problemet med låg genomströmning i programmet. Det kan också leda till ett ökat behov av VFU-platser tidigt i programmet. Bedömargruppen anser att de nya handledningsmodeller som lärosätet väljer, eventuellt bidra till att säkerställa antalet VFU-platser.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i samverkan med verksamheten säkerställa antalet VFU-platser i relation till den reviderade utbildningsplanen och ett utökat antal utbildningsplatser.

· Lärosätet kan överväga om handledningsmodeller, till exempel peer learning, kan bidra till att säkerställa antalet VFU-platser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)