Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjuksköterskeexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-10-31
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Tema Sjuksköterskeutbildning
Typ av granskning: Tematisk utvärdering

Utvärderingsfråga 2. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa färdighet och förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsp

I självvärderingen framkommer det att institutionen för närvarande reviderar sin utbildningsplan för sjuksköterskeprogrammet och att förändringarna ska träda i kraft höstterminen 2024. I den reviderade utbildningsplanen kommer andelen VFU att öka, särskilt inom kommunal vård. Det anser bedömargruppen är positivt.

Enligt självvärderingen har studenter uttryckt behov av mer medicinska kunskaper under VFU, och lärosätet uttrycker ett behov av att utforma teoretiska VFU-uppgifter som ansluter till det kliniska lärandet av färdighet och förmåga. Eftersom lärosätet arbetar med att revidera utbildningsplanen, påminner bedömargruppen om att det är särskilt viktigt att lärosätet ser till att sådana identifierade behov möts, liksom att progressionen i utbildningen säkerställs så att studenter når examensmålet även fortsättningsvis.

Modellen för praktiskt färdighetsutövande (RiNS) tillämpas inom VFU och på det kliniska träningscentrumet. Lärosätet identifierar i självvärderingen att modellen behöver införas tydligare i lärarkollegiet, även om de kliniska lärarna är väl förtrogna med den. Bedömargruppen anser att detta kan gagna studenterna. Scenarieträning och forumspel med reflektion genomförs i utbildningen och den kliniska färdighetsträningen har en progression. Det finns även möjligheter till egenträning på det kliniska träningscentrumet (KTC), vilket bedömargruppen anser är positivt för att ge studenter fler möjligheter att träna praktiska moment. Bedömningsinstrumentet för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) utgår från kursmålen och ger enligt lärosätet en samsyn på placeringarnas innehåll.

Två projekt om VFU, teknikstöd och e-hälsa, har också startats. Det ena projektet utforskar hur teknikstöd kan hjälpa studenter med förberedelse inför VFU och det andra projektet handlar om samverkan mellan utbildning och äldreomsorg, samt om e-hälsa. Bedömargruppen ser dessa initiativ som intressanta och framåtsträvande.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör i den reviderade utbildningsplanen säkerställa progressionen i utbildningen samt ta tillvara de av lärosätet identifierade behoven av förbättringar

· Lärosätet kan fullfölja sin intention att tydligare införa RiNS-modellen i lärarkollegiet.

· Lärosätet kan införa kunskaper från de nya VFU-projekten i utbildningen, för att följa utvecklingen inom området teknikstöd.

Utvärderingsfråga 3. Hur arbetar lärosätet med att utforma och genomföra sjuksköterskeutbildningen så att studenterna kan visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper?

Lärosätet har en fakultetsövergripande strategi för att stärka det interprofessionella lärandet inom vårdyrkena. Bedömargruppen ser strategin som välriktad men menar att ytterligare åtgärder behövs, eftersom det framgår av självvärderingen att fler tillfällen för lärande och träning av samverkan behöver skapas. Lärosätet uppmärksammar också att logistiska och schematekniska utmaningar finns vid skapandet av lärandeaktiviteter.

Forskning bedrivs inom området, och utvecklingsarbete sker bland annat knutet till en nystartad högskolepedagogisk kommitté. Det anser bedömargruppen är positivt. Seminarier om interprofessionellt lärande, kommunikationsövningar och scenarieträning genomförs. Det framgår inte om lärosätet har en klinisk utbildningsavdelning, men bedömargruppen menar att en sådan skulle kunna stärka studenternas förmåga till lagarbete och samverkan. Enligt självvärderingen efterlyser studenterna bättre kunskaper om angränsande professioner tidigt i utbildningen, vilket bedömargruppen understödjer vikten av.

Rekommendationer:

· Lärosätet bör vidareutveckla den fakultetsövergripande strategin för interprofessionellt lärande

· Lärosätet kan fortsätta att utveckla de övningar som redan finns inom området.

· Lärosätet kan kartlägga möjligheterna att skapa en klinisk utbildningsavdelning, om det inte redan finns en sådan.

· Lärosätet kan införa mer lärandeaktiviteter kopplat till angränsande professioner tidigare i utbildningen

Utvärderingsfråga 4: Vilka förändringar i utformningen och genomförandet av den kliniska delen av utbildningen tror ni/skulle ni önska kvarstår efter coronapandemin?

Utvärderingsfråga 4 redovisas i bedömargruppens reflektioner i yttrandet för den tematiska utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)