Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 1. Styrning, organisation och genomförande

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

1.3. Lärosätet säkerställer att deras forskning/forskningsmiljöer återkommande genomgår granskningar ur nationellt och internationellt perspektiv med stöd av kollegial granskning. Granskningarna sker på ett ändamålsenligt vis för lärosätet. Lärosätet fång

Uppfylld

Lärosätets externa kollegiala granskningar sker vart sjätte år av forskning och forskarutbildning gemensamt, enligt självvärderingen samt dokumentet Information och vägledning för utvärdering av forskning och utbildning på forskarnivå. Bedömargruppen ser denna samkörning som effektiv och ändamålsenlig då lärosätets forskningsområden sammanfaller med forskarutbildningsämnen. Bedömargruppen anser att lärosätet har en tydlig systematik för den externa och kollegiala granskningen, och finner det tillfredsställande att såväl doktorand- som arbetslivsrepresentanter ingår i granskningsgruppen. Ibland, men inte alltid, ingår också internationella granskare. Med hänvisning till att lärosätet har ett tydligt internationaliseringsperspektiv rekommenderar bedömargruppen att lärosätet överväger att alltid ha med minst en internationell granskare i de externa granskningarna.

Det beskrivs i lärosätets självvärdering, vilket bekräftas av den årliga kvalitetsrapporten, handlingsplaner och långsiktiga verksamhetsmål, att lärosätet tar hand om de rekommendationer som de externa granskningarna ger upphov till. Vid platsbesöken framkom att lärosätets kvalitetssamordnare, tillsammans med ledningskansliet, ansvarar för att se till att åtgärdsbesluten i handlingsplanerna genomförs och följs upp av relevanta organ. För forskningens del sker detta genom samordning med dekangruppen. Det framgick vidare vid platsbesöken att lärosätet använder de externa granskningarna, och rekommendationerna därifrån, i lärosätets arbete med att systematiskt utveckla sin forskning och sina forskningsmiljöer.

I självvärderingen lyfte lärosätet att det kvarstod ett utvecklingsbehov avseende uppföljningssystematiken. Det framgick vidare av självvärderingen och vid första platsbesöket att lärosätet såg det nyligen inrättandet av ämnesföreträdare som ett led i detta utvecklingsarbete. Bedömargruppen konstaterar, på basis av vad som framkom under andra platsbesöket, att ämnesföreträdargruppen, som nu har varit verksam under en tid, konstruktivt och positivt har bidragit till att såväl identifiera som att adressera utvecklingsbehov för att säkerställa forskningens och forskarutbildningens utveckling och förnyelse. Ämnesföreträdargruppen har regelbundna möten där de diskuterar och tar fram utvecklingsförslag för att stödja kvalitetsutvecklingen av forskning och forskarutbildning. Bedömargruppen ser positivt på denna utveckling, men då ämnesföreträdargruppen ej har doktorandnärvaro, uppmanar bedömargruppen lärosätet att säkerställa att doktorander ges möjlighet till inflytande i beslutande och beredande organ som rör forskarutbildningen (se vidare BO Student- och doktorandperspektiv).

Sammanfattningsvis konstaterar bedömargruppen att lärosätet har en god systematik för granskning av forskning och forskningsmiljöer och att rekommendationer omhändertas och stödjer kvalitetsarbetet på ett ändamålsenligt sätt. Bedömargruppen anser därmed att bedömningsgrunden är uppfylld.

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att alla bedömningsgrunder inom detta bedömningsområde är uppfyllda. Bedömargruppen har samtidigt en viss kritik och förslag till ändringar, men de svagheter som bedömarna noterat väger dock inte så tungt att de påverkar bedömningsgrunden. Därmed anser bedömargruppen att hela bedömningsområdet är tillfredsställande.

Det bedömda kvalitetssystemet har många starka sidor:

· Systemet har en tydlig uppbyggnad och det relaterar till lärosätets mål och strategier.

· Sexårscykeln ger kvalitetsarbetet en systematik som säkerställer att arbetet blir täckande.

· Lärosätets val att genomföra externa granskningar av forskning och forskarutbildning vart sjätte år.

· Lärosätets val att samordna utvärderingsaktiviteter för forskning och utbildning på forskarnivå.

· Lärosätets val att i den prestationsbaserade delen av fakultetsmedelsfördelning stimulera sambandet mellan grundutbildning och forskning

· Inrättandet av ämnesföreträdare och en ämnesföreträdargrupp som ett led i att följa och utveckla kvalitet i forskning och forskarutbildning

Det finns samtidigt utvecklingsområden:

· Lärosätet rekommenderas att utvärdera om en ledningsgrupp om 30 personer är ändamålsenligt och effektivt.

· Lärosätet rekommenderas att inrätta en språkpolicy för att skapa tydligare systematik, processer och rutiner för att säkerställa att alla medarbetare har tillgång till den information de behöver för att kunna genomföra sitt arbete.

· Lärosätet rekommenderas att alltid ha med internationella granskare vid de externa granskningarna.

· Lärosätet rekommenderas att analysera sitt val av indikatorer avseende mått på forskningens kvalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)