Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 2. Förutsättningar

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Bedömning med motivering: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har de skriftliga rutiner och regler som är grundläggande för att främja god forskningssed samt förebygga och hantera oredlighet i forskningen. Det är också uppenbart att lärosätet tar arbetet med god forskningssed på allvar, exempelvis genom återkommande uppföljning.

Vad gäller lärosätets arbete för att skapa förutsättningar för forskningens utveckling och förnyelse anser bedömargruppens att lärosätet visserligen bedriver en rad systematiska aktiviteter som på olika sätt kan bidra till att främja forskningens utveckling och förnyelse men att det samtidigt finns väsentliga brister i detta arbete. Dessa brister kan sammanfattas med att lärosätet behöver säkerställa tillräcklig forskningstid för, framförallt, befintliga docenter och professorer och att systematiken kring arbetet med att framgångsrikt bygga forskningsmiljöer bör förstärkas.

Bedömargruppen finner att lärosätet bedriver ett i huvudsak systematiskt arbete med att skapa goda förutsättningar för forskningens frihet. Vidare anser bedömargruppen att lärosätet arbetar aktivt för att åstadkomma goda akademiska miljöer med forskning och utbildning och att arbetet dessutom följs upp på ett adekvat sätt. Det samlade underlaget visar att lärosätet tillämpar systematiska arbetssätt för att säkerställa ett nära samband mellan forskning och utbildning i verksamheten. Vidare konstaterar bedömargruppen att lärosätet bedriver ett systematiskt arbete för nyttogörande av forskningen och en aktiv och väl utvecklad samverkan med många företag, organisationer och det övriga samhället.

Bedömargruppen anser att lärosätets karriärstöd kan utvecklas och tydliggöras samt att lärosätet på ett tydligare sätt bör möjliggöra för forskare att delta i kompetensutvecklande aktiviteter. Bedömargruppen efterlyser vidare en tydligare systematik i lärosätets arbete med karriärstöd och kompetensutveckling för forskare och rekommenderar lärosätet att ta fram en plan en övergripande plan för detta arbete.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet arbetar systematiskt för att ge forskningen ett ändamålsenligt stöd och att lärosätet, trots bedömargruppens rekommendation att ta fram en långsiktig plan för prioritering och långsiktig förnyelse av forskningsinfrastruktur, har fungerande rutiner för prioritering och långsiktig förnyelse av forskningsinfrastrukturer.

Bedömargruppen konstaterar avslutningsvis att lärosätets jämställdhetsarbete inom forskningen förefaller ojämnt fördelat inom lärosätet och bedömargruppen anser att det krävs ett fortsatt utvecklingsarbete kring jämställdhetsfrågorna inom forskningen. Det samlade underlaget visar att lärosätet inte arbetar systematiskt för att främja jämställdhet i forskningens förutsättningar och genomförande.

Sammantaget vill bedömargruppen lyfta fram följande styrkor inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet bedriver ett systematiskt för att främja god forskningssed.
  • Lärosätet bedriver ett i huvudsak systematiskt arbete med att skapa goda förutsättningar för forskningens frihet.
  • Lärosätet arbetar systematiskt för att ge forskningen ett ändamålsenligt stöd och att lärosätet.
  • Lärosätet arbetar systematiskt för att säkerställa ett nära samband mellan forskning och utbildning i verksamheten.
  • Lärosätet bedriver ett systematiskt arbete för nyttogörande av forskningen.

Bedömargruppen vill även lyfta fram följande utvecklingsområden:

  • Lärosätet behöver säkerställa tillräcklig forskningstid för befintliga docenter och professorer.
  • Systematiken kring arbetet med att framgångsrikt bygga forskningsmiljöer bör förstärkas.
  • Lärosätets arbete med karriärstöd och kompetensutveckling för forskare kan tydliggöras och vidareutvecklas.
  • Lärosätet bör ta fram en långsiktig plan för prioritering och långsiktig förnyelse av forskningsinfrastruktur.
  • Lärosätet bör inleda ett systematiskt arbete för att kunna identifiera och vägleda framtidens framgångsrika forskningsledare.
  • Lärosätet bör systematisera arbetet för att främja jämställdhet i forskningens förutsättningar och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)