Tillbaka till granskningar Spara som favorit

religionsvetenskap och teologi - magister Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Publicerad: 2022-06-13
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Stiftelsen Sankt Ignatios - religionsvetenskap och teologi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte användbar och förbereder inte studenter för ett föränderligt arbetsliv.

Stiftelsen Sankt Ignatios (SI) ansökan om rätt att utfärda teologie magisterexamen med religionsvetenskap och teologi som huvudområde motiveras av möjligheter till fördjupade studier, inom de tre angivna inriktningarna, vilka kan fungera yrkesförberedande, erbjuda vidareutbildning eller ge en grund för att söka till forskarutbildning. De förhållandevis knappa beskrivningarna avseende efterfrågan och behov gällande de två första motiveringarna ger inte en tillfredsställande bild av i vilken omfattning utbildningarna svarar upp mot tänkta syften. Vad gäller utbildningarnas möjlighet, som ett tredje motiv, att "utgöra en solid grund för att söka till forskarutbildning" (sid. 58), så reduceras dessa möjligheter genom tidigare anförda begränsningar i förhållande till omfattning och innehåll i huvudområdet religionsvetenskap och teologi vilket påverkar bedömningen att kunna förverkliga det forskarförberedande syftet i konkurrens med andra lärosäten. Till denna bedömning ska läggas svagheter och frågetecken kring anknytningen till aktuell forskning och att kunna erbjuda en bred och vital forskningsmiljö. Det ger en samlad bild av att ansökan har tydliga ambitioner och lovvärda ansatser som dock inte motsvaras av tillräckliga redovisningar för hur dessa kan förverkligas utifrån beskrivna utgångspunkter.

Relevant samverkan sker inte med det omgivande samhället.

Speciellt får det anses vara en svårighet att säkerställandet av fortsatt samverkan med Enskilda högskolan Stockholm utbildnings- och forskningsmiljö inte är tydliggjord eller presenterad.

SI:s främsta samarbetspartner i arbetslivet är, som framgår av ansökan, de ortodoxa kyrkor vars präster och lekmän skolan utbildar (sid. 59), men huruvida en magisterexamen är efterfrågad av dessa framgår inte i nuvarande skede. Ansökan lyfter också fram samverkan med kommunal sektor i frågor om integration och religion (sid. 60), vilket rymmer en potential för utbildningsrelevans, men även här ger ansökan endast en knapphändig beskrivning för den direkta betydelsen av detta för utbildningarnas inriktning och innehåll. Därför kan utbildningarna inte anses vara tillräckligt utvecklade, eller åtminstone presenterade, för att kunna bedömas positivt vad gäller att förbereda studenter för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)