Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Speciallärarexamen språk-, skriv- och läsutveckling Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-05
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I ansökan beskrivs att genusperspektivet är relevant på flera nivåer i förhållande till utbildningen av speciallärare. Det ges i ansökan en tydlig bild av att en stor majoritet av yrkeskåren bestå av kvinnor. Därför menar lärosätet att det är önskvärt att utveckla strategier för att locka fler män till utbildningen. Detta beskrivs utgöra en del av det strategiska arbetet vid lärosätet med jämställdhetsintegrering avseende rekrytering till dess olika utbildningar.

Under intervjuerna framkom att en strategi är att arbeta mot olika nätverk för att locka fler män till utbildningen. I annonstexten vid rekrytering av lärare till utbildningen skrivs även fram att det är önskvärt med en jämn könsfördelning. Det kan ha betydelse för män i utbildningen att möta både män och kvinnor som föreläsare. Studenterna upplevde att de får göra det redan idag.

När det gäller innehåll och utformning av utbildningen har det i ansökan skrivits fram att lärosätet har att förhålla sig till och problematisera den sneda könsfördelningen bland elever eller grupper av elever som ses vara i behov av stöd eller inte. I litteraturlistorna finns en fördelning av litteratur skriven av män respektive kvinnor. Bedömningen är att könsfördelningen där inte är alltför ojämn, men då litteraturlistorna är delvis skrivna endast med författares efternamn och initialer kan det vara svårt att göra en rättvis bedömning. Studenterna upplever att de möter föreläsare av båda könen och de ser utbildningen som jämställd.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)