Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Speciallärarexamen språk-, skriv- och läsutveckling Bedömningsområde: Studenters perspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-05
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studenters perspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen.

I syfte att stärka studentinflytandet framgår av ansökan att regelbundna möten för samråd och information ska hållas mellan kårstudenter och personal med beslutande och beredande funktioner. I ansökan framgår också att speciallärarprogrammet följs upp genom en programutvärdering där studenterna erbjuds ett avslutande samtal. Förutom detta sker även regelbundna kursvärderingar vilka skickas per automatik till studenterna vid avslutat kurstillfälle. Respektive kursansvarig lärare ansvarar för att analysera kursvärderingarna två veckor efter avslutad kurs. I syfte att utveckla kurserna på speciallärarprogrammet genomförs även för varje kurs en utvärdering av denna på plats vid sista undervisningstillfället. Återkoppling till studenterna sker via universitetets hemsida där resultat från kursvärderingarna läggs ut. I samband med kursstart presenteras även resultatet från föregående kursvärdering samt eventuella åtgärder som vidtagits för studenterna. Inför arbetet kring ansökan framgår också att studentrepresentanter har fått lämna synpunkter samt deltagit i möten för diskussion om angelägna utvecklingsområden i syfte att säkra utbildningens kvalitet.

I intervjun beskriver studenterna att lärarna är lyhörda för deras önskemål i utbildningen. Ett exempel på detta är att de i dialog med lärarna har haft möjlighet att påverka datum för inlämning av examinationsuppgifter. För att bättre kunna planera sin tid får studenterna ta del av årsplaneringen för programmet. I intervjun framgår också att arbetsbelastningen är ojämn.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)