Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälsa i samverkan - doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2018-06-12
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan Kristianstad - Hälsa i samverkan
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Initiativet och viljan till att öka samverkan mellan olika ämnen och samhället är välkommet. I ansökan beskrivs att forskarutbildningen förbereder doktoranderna för ett arbetsliv inom akademin såväl som inom annan offentlig förvaltning eller privat verksamhet. Vikten av kulturell inskolning, karriärplanering, högskolepedagogik, institutionstjänstgöring, mentorsfunktion och delad anställning som förberedande komponenter i forskarutbildningen poängteras. Dock beskrivs den kulturella inskolningen främst i relation till akademin. Ansökan omfattar även att doktoranderna förbereds för att inneha kunskap att kunna identifiera frågeställningar i samverkan med omgivande samhälle samt kunskap och förståelse för utmaningar i implementering av forskningsresultat. Doktoranderna beskrivs ha möjlighet till att kombinera forskarstudier med institutionstjänstgöring maximalt 20 procent av heltid med möjlighet att förlänga sina forskastudier med ett läsår. Det poängteras att eventuell institutionstjänstgöring skall planeras i förväg och utgå från doktorandens behov av meritering. Forskarstudier kan även kombineras med annat arbete. En svaghet i beskrivning av utbildningens användbarhet och förberedelse är att det saknas beskrivning av hur doktorander som inte har institutionstjänstgöring blir förberedda på att möta andra områden av arbetslivet.

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)