Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälsa i samverkan - doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2018-06-12
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan Kristianstad - Hälsa i samverkan
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Doktorandernas delaktighet i utvecklingen och genomförandet av utbildningen beskrivs i ansökan vara av största betydelse. Doktoranderna förväntas ha inflytande genom representation i fakultetsnämnden, utveckling av strategiska dokument och underlag i forskningsplattformen. Doktoranderna har redan idag stort inflytande över förutsättningar och struktur för doktorandseminarierna. Dekanen har ett formellt ansvar för fakultetens arbetsmiljö. I ansökan beskrivs det att den fysiska miljön möjliggör avskildhet och att arbetsrum är fullt utrustade materiellt med höj och sänkbart skrivbord etc. Stöd i form av bibliotekstjänster och inrättandet av ett Grant’s office är exempel på annat stöd för doktoranderna. Alla medarbetare beskrivs ansvara för den psykosociala miljön och omfattar mer än social samvaro på arbetsplatsen. Mentorer eller handledare skall stödja studenten i att balansera krav och resurser. En svaghet i beskrivning av doktorandens perspektiv är att det inte beskrivs hur kursutvärderingar skall återrapporteras till studenterna utan att återrapportering endast sker till deras representant.

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen verkar för att doktoranderna skall ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)