Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Utifrån självvärderingen, lärartabellen, de granskade självständiga arbetena och intervjuerna bedöms utbildningens kvalitet vara ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som inte tillfredsställande.

Inom bedömningsgrunden Personal bedöms antalet lärare och deras kompetens inte vara adekvat i proportion till utbildningens behov sett till utformning, innehåll och genomförande. De åtgärdsområden som bedömargruppen identifierar är att lärosätet behöver öka andelen forskarutbildade lärare med professionskompetens inom förskoleområdet. Den professionskompetensen är mycket begränsad inom särskilt de ämnesspecifika områdena. Vidare anser bedömargruppen att det är nödvändigt att lärosätet möjliggör för disputerade lärare att arbeta mer än 20 procent av sin arbetstid i utbildningen. Inom bedömningsgrunden Utbildningsmiljö vill bedömargruppen som ett gott exempel särskilt lyfta fram att forsknings- och utbildningsmiljöerna är integrerade, exempelvis genom att man inkluderar adjunkter i forskningssammanhang för att ge dem möjlighet att utveckla vetenskaplig kunskap och information om forskning. Detta kan sedan vara relevant i undervisningssammanhang.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande.

Utbildningens arbete med måluppfyllelse är inte tillfredsställande. Studenterna får i alltför liten utsträckning möjlighet att via lärandemål, lärandeaktiviteter och examination bli grundligt insatta i det förskolepedagogiska området och i aktuella ämnesområden. När det gäller målet "visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen" är bedömningen att utbildningen inte möjliggör och säkerställer studenternas måluppfyllelse. Det framgår särskilt i bedömningen av de självständiga arbetena. Utbildningens utformning och genomförande säkerställer dessutom inte att studenterna uppnår samtliga mål inom kunskapsformerna Färdighet och förmåga samt Värderingsförmåga och förhållningssätt.

Bedömargruppen ser därför ett antal åtgärdsområden inom bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat. Utbildningen bör ha fortsatt fokus på sambandet mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktiviteter, examination, examinationsformer, betygskriterier samt progression inom samtliga examensmål för kunskapsformerna Kunskap och förståelse, Färdighet och förmåga samt Värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömargruppen ställer sig vidare frågande till användningen av nyckelkompetenser. En fråga som väcks utifrån självvärderingen och intervjuerna är vilken fördelen är med att använda nyckelkompetenser i relation till examensmål. Detta bör lärosätet tydliggöra.

Lärosätet poängterar i självvärderingen att det förskolepedagogiska området och ämneskunskaperna främst tillhör kurser inom ämnesstudierna. Eftersom få lärare har professionsbakgrund med inriktning mot förskoleområdet anser bedömargruppen att området behöver stärkas med fler lärare med denna bakgrund.

Bedömargruppen understryker vikten av att lärosätet säkerställer att utbildningen genomförs med de högskolepoäng som anges i examensordningen. I självvärderingen hävdar lärosätet att det förskolepedagogiska området omfattar minst 120 högskolepoäng och att man uppfyller kravet med god marginal. Utbildningen bygger dock på integrering mellan områdena och programstrukturen klargör inte antalet högskolepoäng tilldelade det förskolepedagogiska området respektive den utbildningsvetenskapliga kärnan. Detta behöver förtydligas. Bedömargruppen menar även att det är anmärkningsvärt att de självständiga arbetena organiseras inom området för pedagogiskt arbete och är en integrerad kurs. Enligt högskoleförordningen ska de skrivas inom det förskolepedagogiska området.

Vidare anser bedömargruppen att det är nödvändigt att lärosätet genomför insatser för att utveckla arbetet med de självständiga arbetena, och då särskilt när det gäller vetenskapsteori och forskningsmetod. Det är också viktigt att lärosätet säkerställer en både teoretisk och innehållslig dimension av jämställdhetsperspektivet i förskollärarutbildningen. Vidare behöver lärosätet säkerställa att det finns olika stödfunktioner för studenterna såväl på lärosätesnivå som på institutionsnivå.

Inom bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling är ett gott exempel att antalet avhopp har minskat i samband med övningsförskoleprojektet.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Studentperspektivet i utbildningen är tillfredsställande. Bedömargruppen vill särskilt poängtera styrkan i den nära relation mellan studenter och lärare som framkommer både i självvärderingen och i intervjuerna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Bedömningsområdet är tillfredsställande. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta lärosätets webbaserade undervisningsformer, som uppskattas av både alumner och nuvarande studenter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)