Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

En styrka som framkommer i självvärderingen är att studenterna får möjlighet att aktivt påverka delar av utbildningen, till exempel inlämning av uppgifter och schemaändringar. Studenterna har också möjlighet att påverka aktivt såväl informellt genom samtal med lärare som formellt genom systematiska program- och kursvärderingar. Dessutom är studenterna representerade i områdesnämnden. Dock finns i dagsläget ingen student från just förskollärarutbildningen i områdesnämnden.

Studenterna får även möjlighet att påverka utbildningsplanerna. En styrka är också att lärosätet poängterar behovet av ett studentprogramråd för att påverka det omstruktureringsarbete som lärosätet står inför. Studentprogramrådet skulle också kunna fokusera på studenters frånvaro i utbildningen. Både självvärderingen och intervjuerna ger intryck av att det finns en nära relation mellan studenter och lärare. Exempelvis håller man avsiktligt seminariegrupperna små, så att varje student ska få talutrymme.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen vill särskilt lyfta den nära relation mellan student och lärare som uttalas både i självvärderingen och i intervjuerna, och att studenterna får möjlighet till både informellt och formellt inflytande. Som ett gott exempel på Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande vill bedömargruppen framföra införandet av studentprogramråd med två studentrepresentanter från samtliga antagningsomgångar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)