Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen framgår att de flesta av utbildningens lärare har lärarbakgrund eller har disputerat i pedagogiskt arbete. Hälften av lärarna har förskollärarexamen och har en relativt hög verksamhetstid inom utbildningen, men få av dessa är forskare. Lärare med förskollärarexamen undervisar framför allt i de förskolepedagogiska kurserna. Det visar att det finns en kärna av lärare som arbetar vid lärosätet. Även yrkesverksamma förskollärare gästföreläser i utbildningen. Den professionsrelaterade kompetensen kan därför sägas vara god.

Det finns få anställda som har högre vetenskaplig meritering än lektor, och de undervisar främst inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. Några adjunkter genomgår forskarutbildning. Nyrekryterade disputerade erbjuds 50 procents forskningstid, vilket har resulterat i två nya lektorer samt två professorer som kommer att undervisa i förskollärarutbildningen. Lärosätet har en tydlig handlingsplan för hur de ska anställa lärare trots bristen på universitetslektorer och universitetsadjunkter med professionskompetens, vilket talar för att lärosätet kommer att kunna lösa problemen på längre sikt. För att säkerställa lärarkompetensen har lärosätet också tagit fram en rekryteringsplan inför framtida pensionsavgångar, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Bedömargruppen anser även att det vid lärosätet finns ett gott exempel på personalpolicy. Lektorernas sammanlagda tid för kompetensutveckling, internfinansierad forskning i tjänsten samt verksamhetsutveckling uppgår till 30 procent.

En svaghet som bedömargruppen ser och som lärosätet också är medvetna om är att inte alla lärare inom den verksamhetsförlagda utbildningen har genomgått handledarutbildning. Det menar bedömargruppen kan medföra svårigheter med att säkerställa kvaliteten inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda del. I självvärderingen beskriver lärosätet ett förslag som har framkommit i programrådet och som innebär att genomgången handledarutbildning skulle kunna ge ett lönetillägg.

Alla lärare vid utbildningen har pedagogisk kompetens eftersom högskolepedagogisk grundutbildning är ett krav för tillsvidareanställning. Verksamma lärare erbjuds också vidare högskolepedagogisk kompetensutveckling.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Det framkommer i självvärderingen att det i utbildningsmiljön finns en god samverkan mellan lärare och forskare från två sektioner samt från biblioteks- och informationsvetenskap. Flera av dem som undervisar ingår i två forskargrupper: Pedagogiskt arbete i utbildning och samhälle, som bedriver praktiknära forskning om kunskapsprocesser, utbildningsreformer och lärarprofession, samt Research and Capability in Inclusion and Welfare, som genomför forskning om inkludering i utbildning och samhälle. Det är områden som är relevanta för utbildningen. Studenterna vid lärosätet möter forskare dels vid föreläsningar, workshoppar och seminarier, dels som handledare och examinatorer under utbildningen och när studenterna skriver sina självständiga arbeten. Forskare som undervisar i kurserna deltar också i kursplanering, vilket bedömargruppen ser som en styrka.

Ett utvecklingsarbete vid lärosätet har varit att höja studenternas akademiska identitet. Efter utvärderingar har man lagt till fler vetenskapliga artiklar som obligatorisk litteratur, vilket bedömargruppen anser kan tyda på en utveckling av både forskning och utbildning vid lärosätet.

Professionsinriktningen är tydlig vilket visar sig i studenternas omdömen om utbildningen. Exempelvis beskriver studenterna att läroplanen används kontinuerligt under utbildningen och att förskollärarutbildningen i hög grad utgörs av praktik. Studenterna menar också att de får ta del av lärarnas forskning om förskolan. Professionsanknytningen stärks bland annat genom de mentorsgrupper som studenterna ingår i under sin utbildning, där yrkesverksamma, erfarna förskollärare har rollen som mentorer. Studenterna har dessutom verksamhetsförlagd utbildning under sex av sju terminer. Därutöver har de fem fältdagar per termin, vilket bedömargruppen anser visa på en styrka i utbildningen.

Sammantaget visar detta på en balans mellan vetenskaplighet och profession.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna visar sammantaget att utbildningen har en hög andel lärare med förskollärarbakgrund som med relativt mycket verksamhetstid inom utbildningen. Närmare hälften av lärarkåren är disputerad, men det är få som har förskollärarbakgrund. Bedömningsunderlaget visar också på en relativt väl sammanhållen lärargrupp. Det finns en adekvat forskningsmiljö, och utbildningsmiljön bedöms vara god med nära samverkan med flera forskningsmiljöer. Lärosätet har långsiktiga planer på att vidareutbilda adjunkterna, och några av dem genomgår forskarutbildning.

Det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen, och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Detta sker genom att lärarna som undervisar också är forskare inom områden som är relevanta för utbildningen och professionen. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram lärosätets arbete med att stärka professionsanknytningen genom de mentorsgrupper som studenterna ingår i under sin utbildning, där yrkesverksamma, erfarna förskollärare fungerar som mentorer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)