Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Både självvärderingen och intervjuerna visar att lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Av självvärderingen framgår att studentperspektivet säkerställs genom att studenterna har möjlighet att medverka i de formella strukturer där studentkåren kan utse representanter, till exempel programråd och utbildningsutskott. Alla studenter får även möjlighet att engagera sig i och ha ett reellt inflytande på utbildningen genom program- och kursvärderingar. Lärosätet beskriver att flertalet kurser bygger på studentaktivitet, och att studenterna får möjlighet att påverka undervisningens innehåll och upplägg. Detta sker vid varje kursstart. Som exempel på genomförda åtgärder nämner lärosätet flyttade uppgifter, mer likvärdig bedömning och tydligare bedömningskriterier.

Lärosätet har identifierat flera utvecklingsområden för ett ökat studentinflytande, vilket bedömargruppen ser som goda exempel. Dessa utvecklingsområden är dels att kursansvariga medvetandegörs om vikten av att kursplaneringen sker i god tid före kursstart, dels en tätare samverkan mellan programansvariga och studentkår. Ytterligare ett utvecklingsområde som lärosätet har identifierat är att studenterna redan tidigt i utbildningen får en mer aktiv roll och görs medvetna om sambanden mellan examensmål, lärandemål och lärandeaktiviteter i kurser.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Måluppfyllelsen inom bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Ett gott exempel på lärosätets arbete med studentperspektivet är att flertalet kurser bygger på studentaktivitet. Ett annat gott exempel är att studenterna får möjlighet att påverka undervisningens innehåll och upplägg. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet fortsätter arbetet för att få mer engagerade studenter som tar vara på möjligheten att påverka.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)