Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Antalet lärarutbildare bedöms vara adekvat i relation till antalet studenter. Lärosätet har rekryterat ytterligare två lektorer och en adjunkt med förskolepedagogiska kunskaper. Ambitionsnivån är att varje lektor ska ha en avsevärd andel av sin tjänst avsatt för att undervisa i utbildningen, vilket säkrar vetenskaplig kompetens i utbildningen. Även på lång sikt bedöms förutsättningarna som goda. Verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det forskningsförberedande rådet prioriterar förskoleforskning för att stärka utbildningens forskningsmiljö. Den professionsinriktade vetenskapliga miljön stärks också av gemensamma forskningsprojekt som lärosätet organiserar i samverkan med kommuner.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande. Bedömargruppens bedömning är att utbildningens utformning och genomförande möjliggör för studenterna att utveckla den kunskap och förståelse, färdighet och förmåga som efterfrågas i examensmålen. En brist som bedömargruppen har identifierat är dock hur utbildningen säkerställer att studenterna uppnår examensmålen. Lärosätet har påbörjat ett utvecklingsarbete för att skapa en progressionsmatris som tydligt länkar samman mål, läraktiviteter, examinationer och bedömningskriterier. Bedömargruppen menar att en sådan matris kan vara ett viktigt redskap i lärosätets arbete med att säkerställa att studenterna uppfyller examensmålen. Utöver bristerna i säkerställandet finns det också behov av att mer systematiskt arbeta med begreppet undervisning i kurserna.

Examensmålet för kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms som uppfyllt på ett tillfredsställande sätt. Utbildningen är utformad och genomförs så att innehållet i examensmålet bearbetas både teoretiskt och praktiskt. Jämställdhet behandlas som ett innehåll i utbildningen på flera sätt, till exempel genom att studenterna gör analyser ur ett jämställdhetsperspektiv och har normkritiska diskussioner. Det finns strategier för att rekrytera fler män till utbildningen, till exempel genom att lärosätet anordnar rekryteringsdagar tillsammans med andra utbildningar som har en högre andel manliga studenter. Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp systematiskt och det finns ett fungerande system för kvalitetssäkring. Systemet gör det möjligt att uppmärksamma utvecklingsområden och vidta åtgärder för att utveckla utbildningen. Återkoppling sker också till relevanta intressenter, och lärosätet beskriver strategier för att ännu tydligare återkoppla till studenterna. Resultat från avhoppsanalyser visar att genomströmningen i utbildningen har ökat över tid och nu motsvarar riksgenomsnittet.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studentrepresentanter bereds plats i alla förskollärarutbildningens beslutande och beredande organ. Lärosätet verkar för att involvera studenterna i utbildningens utveckling, även om det är ett utvecklingsområde att öka studentrepresentationen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet har gjort en mängd olika satsningar som gör att studenterna möter och samverkar med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)