Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning fritidshem

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Den sammanlagda lärarkompetensen överensstämmer inte med utbildningens innehåll och mål. Personalen har inte, sammantaget sett, tillräcklig koppling till läraryrket med inriktning fritidshem. Med andra ord efterfrågar bedömargruppen en kompetensförstärkning i fråga om de personella resurserna. Det gäller främst den vetenskapliga kompetensen inom fältet, men även den specifikt professionsinriktade kompetensen hos fritidslärare och pedagoger. Forskningsmiljön är inte tillräckligt utvecklad och utbildningens forskningsanknytning är inte tillräcklig på lång sikt. Den specifika fritids(hems)pedagogiska forskningen bedöms som svag, och detta är en brist i utbildningen. För att studenterna ska garanteras kvalitet i exempelvis självständiga arbeten krävs vetenskaplig handledarkompetens inom fältet, och även möjligheter att docka in i pågående forskningsprojekt.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte som tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det att målet som berör studenternas ämneskunskaper och insikt i forsknings- och utvecklingsarbete behandlas tillfredsställande i utbildningen. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är att lärosätet behöver tydliggöra relationen mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktivitet och examination i förhållande till målet. Målet som rör vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet bedöms tillfredsställande. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra hur individuell examination av metodkunskap och vetenskapsteori sker i utbildningen.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga anser bedömargruppen att målet som handlar om att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat är väl tillvarataget i utbildningen. Målet som berör att studenterna vid examination visar förmåga att tillämpa didaktik, ämnesdidaktik och metodik bedöms som inte tillfredsställande av bedömargruppen. Sammanfattningsvis saknas en tydlig koppling mellan delar av didaktiken och den praktiska tillämpningen, det vill säga ämnesdidaktik för grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem. Det mål som handlar om att studenterna självständigt och tillsammans med andra ska kunna planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje elevs utveckling behandlas tillfredsställande i utbildningen. Det specialpedagogiska inslaget är starkt för att uppnå detta mål, och som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta lärosätets arbete med att koppla samman de praktiskt-estetiska ämnena med digitala verktyg. En styrka är utbildningens specialpedagogiska inslag.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt framgår det att målet som berör förmågan att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter behandlas tillfredsställande i utbildningen. Som ett gott exempel på hur teori och praktik integreras i förhållande till målet vill bedömargruppen lyfta lärosätets arbete med en estetisk gestaltning av barnkonventionen i form av en filmövning.

Ett jämställdhetsperspektiv finns inkluderat i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Jämställdhetsfrågor finns också integrerade i flera kurser i utbildningen, och lärosätet har analyserat kurslitteratur och styrdokument ur ett jämställdhetsperspektiv.

Utbildningens utformning och genomförande följs upp genom systematiska kurs- och programvärderingar, och lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. Studiestöd finns för de studenter som behöver detta, och lärosätet är uppmärksamt på att följa upp avhopp från utbildningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Utbildningen följs upp systematiskt för att säkerställa måluppfyllelsen, och uppföljningens resultat omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Utbildningen beaktar ett studentperspektiv på många sätt, i såväl formella som informella avseenden. Lärosätet erbjuder studenterna flera typer av möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Bedömargruppen vill särskilt lyfta att lärosätet möjliggör reell och direkt möjlighet för studenterna att kommunicera med lärarna om kursers innehåll, exempelvis genom direkt återkoppling till lärarna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Lärosätet samverkar med det omgivande samhället på ett sätt som är relevant och användbart för studenterna och utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram de olika aktiviteter som utbildningen erbjuder studenterna för att de ska kunna möta det föränderliga arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)