Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är

användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant

samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömningen grundar sig på att självvärderingen och intervjuerna visar att utbildningen i sin helhet har stark professionsanknytning och den inriktningen borde vara en indikator på att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Samverkan i utbildningen med det omgivande samhället sker främst genom mentorskap och VFU. Samverkan genom VFU innebär att studenterna får så relevanta placeringar som möjligt i relation till studiernas aktuella innehåll. Samarbetet beskrivs fungera väl och de flesta studenterna, dock inte alla, får tillräckligt med stöttning. Lärosätet erbjuder en handledarutbildning om 7,5 hp och bjuder in alla VFU-lärare till VFU-dagar, som tyvärr inte är så välbesökta. Lärosätet lyfter i självvärderingen en problematik kring den höga omsättningen av VFU- lärare, vilket försvårar lärosätets arbete med att kunna placera alla studenter hos VFU-lärare med rätt behörighet och handledarutbildning. Därför har lärosätet inlett ett samarbete med Borås stad för att stärka samarbetet och bättre kunna möta studenternas behov. Lärosätet ser också mer tid för handledning och kompetensutveckling för VFU-lärare som ett utvecklingsområde. Samarbetet med det omgivande samhället sker också i programrådsmöten, som ses som en bro mellan högskola, studenter och externa aktörer. Därtill kommer studiebesök som görs inom ramen för olika kurser och program.

Av intervjuerna framgår även att lärosätet använder alumner på olika sätt, som föreläsare och som förebilder. De inspirerar studenterna till att skriva kunskapsöversikter och självständiga arbeten och ingår i vissa lärarlag, som exempelvis i undervisningen om informations- och kommunikationsteknik

(IKT).

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, främst genom mentorskap och verksamhetsförlagd utbildning. Av intervjuerna framgick även att alumner används som förebilder och föreläsare. Ett problem är att det är hög omsättning på lärarna inom den verksamhetsförlagda utbildningen och att lärosätets VFU-dagar inte är så välbesökta. Lärosätet har dock inlett ett samarbete med kommunen för att stärka samarbetet och på sikt förhoppningsvis minska

omsättningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)