Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det framgår av självvärderingen att hälften av de anställda lärarna är disputerade och nästan hälften är adjunkter. Av adjunkterna har hälften examen inom ett utbildningsvetenskapligt område, och flera har en masterexamen inom ämnesdidaktik eller allmän didaktik. Professorer och docenter undervisar i begränsad omfattning. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet i början av 2018 fattade beslut om att docenter ska undervisa 20 procent av sin arbetstid i lärarutbildningen. Det menar bedömargruppen kommer att stärka de vetenskapliga aspekterna i utbildningen. Totalt 439 lärare är så kallade lokala lärarutbildare som handleder studenterna under deras verksamhetsförlagda utbildning. Däremot har inte alla handledare behörighet i alla skolämnen som ingår i studenternas utbildning. Alla lärarutbildare har inte heller behörighet för både förskoleklass och årskurs 1-3. Detta löser man på respektive skola genom att exempelvis två lärarutbildare kompletterar varandra. Endast 25 procent av dessa har genomfört alla tre steg i introduktionsutbildningen och 39 procent har genomfört steg 1. Bedömargruppen delar lärosätets oro över svårigheten att engagera lärarutbildare/handledare att gå den introduktionsutbildning som lärosätet erbjuder.

Det framgår av det samlade underlaget, alltså självvärderingen och intervjuerna, att antalet studenter på lärarutbildningen med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 har ökat kraftigt de senare åren. Det har gjort att behovet av kvalificerad personal har ökat i samma takt. Bedömargruppen uppfattar att lärosätet har genomfört stora insatser och lyckats hitta en balans mellan utbildningens storlek och tillgången på disputerade lärare. Adjungerande adjunkter som är verksamma inom utbildningen har anställts för att behålla kontakten med professionen inom verksamheten. Av självvärderingen framgår att det finns en tydlig plan för framtida rekryteringar med hänsyn till pensionsavgångar. Dock har flera lärare en tidsbegränsad anställning, vilket bedömargruppen menar kan vara en risk för säkerställandet av kompetensen på längre sikt. Detta bör därför uppmärksammas.

Bedömningen är att det finns en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö vid lärosätet. Utvecklingsprojektet för att öka andelen docenter i utbildningen ser bedömargruppen som en nödvändig satsning. En svaghet när det gäller personalen är svårigheten att knyta handledarna vid den verksamhetsförlagda utbildningen närmare lärosätet. Detta framkommer i såväl självvärderingen som i intervjuerna. Bedömargruppen uppfattar att banden mellan skolhuvudmännen och lärosätet behöver förstärkas. Ett utvecklingsprojekt pågår och lärosätet har fattat beslut om att förbättringar ska vara införda 2019. Bedömargruppen menar att processen bör skyndas på för att säkra kvaliteten i kurserna i den verksamhetsförlagda utbildningen. En styrka i utbildningen är att en stor del av universitets institutioner är involverade i lärarutbildningen. Kompetensutvecklingstiden är 14 procent för adjunkter och 28 procent för lektorer, vilket är en vanlig omfattning. Det finns krav på att samtliga lärare ska genomgå högskolepedagogiska kurser, vilket gör det troligt att personalens pedagogiska kompetens är tillfredsställande. Bedömargruppen gör bedömningen att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på både kort och lång sikt.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utbildningsmiljön bedöms vara stark med flera kompletta akademiska miljöer som grund för programmet. Det framgår av självvärderingen att lärarna i utbildningen deltar i olika akademiska miljöer. Som exempel kan nämnas a) utbildningsmiljöer inom allmän didaktik, b) ämnesdidaktiska miljöer inriktade mot skolämnen, variationsteori och Learning study samt c) barn- och barndomssociologiska kollegiet. Det framgår av underlagen att det även finns en professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen. Flertalet lärare, både adjunkter och lektorer, har tidigare yrkeserfarenhet från arbete inom skolan och det finns flera adjungerande adjunkter som är verksamma i utbildningen.

Våren 2016 startade lärosätet ett arbete för att stärka sambandet mellan forskning och utbildning i flera av utbildningsmiljöerna. Det har också pågått ett stort antal utvecklingsprojekt som avrapporterades under 2018 och som visar goda resultat enligt intervjuerna. Som exempel på projekt kan nämnas Learning study som metod, Partnerskolor för grundlärarprogrammet, Erfarna lärares insikter och strategier samt Bokläsning 1-3.

Självvärderingen gör det troligt att studenterna under utbildningen får ta del av den forskning som bedrivs i lärarlaget. Av intervjuerna framkom att det bitvis är svårt för studenterna att förstå utbildningens forskningsanknytning. Bedömargruppen menar att det är angeläget att lärosätet fortsätter sitt arbete med att tydliggöra för studenterna hur forskningen är en nödvändig grund för utbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på både kort och lång sikt. Lärarna har god yrkesrelevant grundutbildning och relevanta ämneskunskaper. En svaghet när det gäller personalen är svårigheten att knyta handledarna vid den verksamhetsförlagda utbildningen närmare lärosätet. Detta arbete bör påskyndas. Utbildningsmiljön bedöms vara stark med flera kompletta akademiska miljöer som grund för utbildningen. Bedömargruppen anser att det finns ett behov av att utveckla studenternas möjligheter att ta del av forskningen, till exempel i olika former av aktiviteter och projekt. Bedömargruppen menar att det är angeläget att lärosätet fortsätter sitt arbete med att tydliggöra för studenterna hur forskningen är en nödvändig grund för utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)