Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det finns studentrepresentation i såväl beslutande som beredande organ. Studenterna ingår i det programråd som har det övergripande ansvaret för att kvalitetsutveckla utbildningen. Tyvärr är det bitvis svårt att rekrytera studenter till programrådet och att engagera studenterna på ett sådant sätt att de vill delta i de organ de erbjuds att delta i. Lärosätet presenterar inte någon direkt handlingsplan för att öka deltagandet, men däremot lyfter man studentdialoger som ett bra komplement till utvärderingar. Det framgår av självvärderingen att utveckling och uppföljning av utbildningen sker bland annat via studentdialoger. I dialogerna kan studenterna ta upp egna frågor som uppfattas som angelägna. Lärosätet har också kursvärderingar som återkopplas till studenter och utbildare. Programledaren tar upp olika teman utifrån studenternas svar på kurs- och programvärderingar. Teman under 2017 var specialpedagogik, jämställdhet, kvaliteten i kurserna inom verksamhetsförlagd utbildning och digitalisering.

Den samlade bedömningen är att studenterna får möjlighet att delta i såväl beredande som beslutande organ. Det finns ingen angiven strategi för hur lärosätet kan arbeta för att intressera studenterna för ökat deltagande. Det lärosätet behöver fundera över är hur programrådet kan utformas så att studenterna tycker att det är meningsfullt att delta. Studenterna får även möjlighet att påverka utbildningen informellt i dialoger och utvärderingar. Lärosätet har vidtagit åtgärder för att öka svarsfrekvensen i utbildningsvärderingarna, vilket har varit framgångsrikt.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Den samlade bedömningen är att studenterna får möjlighet att delta i såväl beredande som beslutande organ. Det finns ingen angiven strategi för hur man kan arbeta för att intressera studenterna för ökat deltagande. Det lärosätet bör fundera över är hur programrådet kan utformas så att studenterna tycker att det är meningsfullt att delta. Studenterna får även möjlighet att påverka utbildningen informellt i dialoger och utvärderingar. Lärosätet har vidtagit åtgärder för att öka svarsfrekvensen i utbildningsvärderingarna, vilket har varit framgångsrikt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)