Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet har informationskanaler för att ta vara på studenternas synpunkter. Det finns också en övergripande policy för studentinflytande som utbildningen arbetar efter. De senaste åren har lärosätet arbetat för att stärka informationskanalerna, till exempel genom att ge studentkåren en egen webbplattform.

Utifrån självvärderingen och intervjuerna anser bedömargruppen att studenterna har möjligheter att medverka i att utveckla utbildningens kvalitet. Lärosätet genomför kursvärderingar och programvärderingar efter varje avslutad kurs, och dessa ligger sedan till grund för kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Lärosätet har också infört en rad åtgärder för att öka studentengagemanget. Ett exempel är ett studentforum där lärare och representanter för de olika studentgrupperna möts i dialog. Resultaten publiceras sedan på webbsidorna för utbildningen, den verksamhetsförlagda utbildningen och respektive kurs. De ligger även till grund för kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen.

Synpunkterna tas om hand av lärarlagen i de olika ämnena och kurserna, och arbetet följs kontinuerligt upp i programrådet och dess utskott som träffas flera gånger per termin. Formativ kursvärdering sker under kursens gång, och i slutet av kursen gör studenterna en summativ kursvärdering. Kursansvarig sammanställer studenternas kursvärderingar och lärarlagets analys i en kursrapport tillsammans med förslag på åtgärder. Det framkommer dock inte hur lärosätet återkopplar till studenterna eller hur resultaten bearbetas av lärarlaget, vilket bedömargruppen ser som något att utveckla framöver.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätets olika åtgärder för att öka studentengagemanget är goda exempel på studentinflytande. Bland annat finns ett studentforum där lärare och representanter för de olika studentgrupperna möts i dialog. Studenternas åsikter samlas in genom kursvärderingar och programvärderingar. Resultaten publiceras sedan på webbsidorna för utbildningen, den verksamhetsförlagda utbildningen och respektive kurs. Resultaten ligger också till grund för kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Bedömargruppen vill dock uppmana lärosätet att utvärdera resultatet av förbättringsarbetet, samt återkoppla detta till studenterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)