Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Lärarna har en god koppling till grundskolläraryrket med inriktning mot årskurs F-3 samtidigt som det finns en adekvat professionsrelaterad forskningsmiljö. Lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling samt utbildningens forskningsanknytning är adekvat och de åtgärder som pågår med rekrytering av lektorer samt doktorander till den regionala forskarskolan kan antas stärka utbildningsmiljön. Att lärosätet identifierat svårigheter att rekrytera disputerad personal inom vissa områden och vidtagit åtgärder för att möta detta problem ser bedömargruppen som positivt för att stärka utbildningsmiljön och kompetensen inom personalgruppen. Det finns en nära koppling mellan forskning och utbildningen. Utbildningen bedrivs på distans. Underlagen gör det dock troligt att studenterna genom olika aktiviteter får ta del av den forskning som bedrivs.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat anser bedömargruppen inte vara tillfredsställande. Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det att det finns goda förutsättningar för måluppfyllelse för målet som berör studenternas ämneskunskaper och insikt i forsknings- och utvecklingsarbete. Ett utvecklingsområde är att synliggöra förskoleklassen i utbildningen mer. Målet som berör vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet behandlas i olika kurser under utbildningen. Kursernas lärandemål och betygskriterier framgår och det är även tydligt hur målet examineras.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga anser bedömargruppen att målet som handlar om att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat är väl underbyggt. Som ett utvecklingsområde vill bedömargruppen dock lyfta fram att lärosätet behöver tydliggöra kopplingen mellan kursmål - aktivitet - examination i förhållande till detta mål och säkerställa individuell examination. Utbildningen möjliggör och säkerställer inte att målet avseende studenternas färdighet och förmåga inom didaktik och ämnesdidaktik är uppfyllt. Det är inte tydligt vilka aktiviteter studenterna genomför och hur de examineras. Kopplingen mellan kursmål, aktiviteter och examination framstår enligt bedömargruppen som otydlig. Målet som berör att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje elevs utveckling bedöms som uppfyllt.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt framgår det målet som berör förmågan att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inte är uppfyllt. Utifrån det samlade underlaget menar bedömargruppen att aktiviteter för att nå målet förekommer, men att det inte går att säkerställa att individuell examination sker av målet. Kopplingen mellan kursmål-aktivitet och examination behöver även förtydligas.

Ett jämställdhetsperspektiv finns integrerat i utbildningen och lärosätet ger exempel både på mer övergripande nivå och på kursnivå. Att det pågår flera utvecklingsarbeten som berör jämställdhet i utbildningen ser bedömargruppen som positivt.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Alla kurser utvärderas och återkopplas till studenterna och kurslärarlaget vilket leder till förbättringar av kurserna. Bedömargruppens intryck är att det finns en fungerande systematik i kvalitetsarbetet för att definiera utvecklingsområden och brister samt åtgärda dessa.

Bedömningsområdet Studentperspektiv är tillfredsställande. Bedömargruppen anser även att studenterna har goda möjligheter att aktivt medverka i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, även om det också finns anledning att arbeta vidare med att försöka öka studentdeltagandet i utvärderingarna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Utbildningen är utformad på så sätt att den är användbar för studenterna och det finns goda förutsättningar att utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Samverkan med det omgivande samhället bedöms fungera tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)