Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Den sammanlagda kompetensen överensstämmer med utbildningens innehåll och mål. Personalen har sammantaget en tillräcklig koppling till läraryrket med inriktning årskurs 4-6, men bedömargruppen ser ett behov av kompetensförstärkning där bristområden finns. Det finns en forskningsmiljö för utbildningen och det föreligger även forskningsanknytning. Det är ett bristområde att det saknas vetenskaplig kompetens inom matematik- och svenskämnets didaktik. Andelen disputerad personal som medverkar i utbildningens olika delar varierar och är låg i vissa delar. Det finns en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö med koppling till relevant forskning och utbildning. Ett utvecklingsområde är att förstärka och bredda utbildningsmiljön, vilket också är en av lärosätets ambitioner.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte vara tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det att målet som berör studenternas ämneskunskaper och insikt i forsknings- och utvecklingsarbete behandlas tillfredsställande i utbildningen. Bedömargruppen ser arbete med säkerställandet av individuell examination som ett utvecklingsområde. Målet som rör vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet bedöms som inte tillfredsställande. Utbildningen möjliggör inte att studenterna kan utveckla tillräckliga metodkunskaper inför examensarbetet. Bedömargruppen saknar också en tydlig koppling och koherens mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktivitet, examination och bedömningskriterier för detta mål.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga anser bedömargruppen att den del av målet som rör hur lärosätet möjliggör och säkerställer att studenterna utvecklar förmågan att systematisera forskningsresultat som bedöms som bristfälligt, eftersom progressionen och systematiken i förhållande till målet är otydlig. Bedömargruppen saknar också en tydlig koppling och koherens mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktivitet, examination och bedömningskriterier för detta mål. Möjligheterna till ett kollegialt lärande i utbildningen är dock goda. Målet som berör hur lärosätet möjliggör och säkerställer att studenterna vid examen visar förmåga att tillämpa didaktik, ämnesdidaktik och metodik bedöms som tillfredsställande. Det sker en god samordning mellan den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) och ämnesdidaktiken för att uppfylla målet. Det mål som handlar om att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje elevs utveckling behandlas tillfredsställande i utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt uppmärksamma lärosätets arbete med att skapa en samsyn i arbetslagen.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt framgår det att målet som berör förmågan att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter behandlas tillfredsställande i utbildningen. Målet behandlas i ett flertal VFU- och UVK-kurser, och detta sker på ett systematiskt sätt med progression. Ett utvecklingsområde är att tydligare föra in hållbar utveckling i utbildningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningens innehåll och genomförande. Jämställdhetsfrågor behandlas i flera kurser utifrån frågor om genus, makt och diskriminering. Perspektivet förekommer också som syftesbeskrivning i en VFU-kurs, behandlas i litteratur och uttrycks som lärandemål inom UVK.

Bedömningsområdet Uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms som tillfredsställande. Uppföljning sker genom systematiska kurs- och programvärderingar, och lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. Studiestöd finns för de studenter som behöver detta. Uppföljning av avhopp från utbildningen är ett utvecklingsområde enligt lärosätet och bedömargruppen instämmer i detta

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Utbildningen beaktar ett studentperspektiv på många sätt, i såväl formella som informella avseenden. Bedömargruppen vill särskilt lyfta att lärosätet möjliggör reell och direkt möjlighet för studenterna att kommunicera med lärarna om kursers innehåll, exempelvis genom direkt återkoppling till lärarna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Lärosätet samverkar med det omgivande samhället på ett sätt som är relevant och användbart för studenterna och utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram de olika aktiviteter som utbildningen erbjuder studenterna för att de ska kunna möta det föränderliga arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)