Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det framkommer i självvärderingen att av 38 undervisande lärare är 18 disputerade och andelarna adjunkter och disputerade är jämnt fördelade. Lärarnas sammanlagda undervisningstid motsvarar fem helårstjänster. Av de lärare som undervisar i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) är hälften disputerade. Deras medverkan räknat som en helårstjänst är cirka 75 procent. I svenskkurserna medverkar tio lärare varav sex är disputerade. Tillsammans har de 85 procent av en heltidstjänst i utbildningen. I UVK- och svenskkurserna kan andelen disputerade lärare anses vara god. I matematikkurserna är andelen disputerade lärare lägre, två av åtta, men dessa har dock vetenskaplig kompetens i matematikdidaktik. Deras medverkan i matematikkurserna motsvarar 15 procent av heltid, vilket bedömargruppen anser vara lågt. Matematikutbildningen bärs mestadels upp av adjunkter med ämnesbehörighet för årskurs 4-9 respektive gymnasieskolan. Ett utvecklingsområde är att rekrytera disputerade inom matematik.

Sammantaget utifrån självvärderingen är personalens vetenskapliga kompetens adekvat eftersom ungefär hälften av de undervisande lärarna är disputerade. Det gäller lärare i såväl ämneskurser som UVK. Bedömargruppen noterar dock att ingen av de disputerade lärarna undervisar inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), vilket bedömargruppen ser som en svaghet i utbildningen. Den professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen är god. Här finns nio personer med yrkeskompetens och de flesta övriga har professionserfarenhet. Det finns vetenskaplig didaktisk kompetens inom matematik och i svenskämnet. Dock framgår det inte om det finns specifik vetenskaplig kompetens inom pedagogik med inriktningen yngre barn.Samtliga disputerade lärare som medverkar i utbildningen kan anses ha relevant kompetens. Andelen med lärarexamen är mycket hög. Ur ett studentperspektiv är det en tillgång som ger förutsättningar för en nära anknytning till studenternas framtida yrkesroll. Personalen får kontinuerlig kompetensutveckling efter verksamhetens behov, till exempel inom digitalisering. Det finns förutsättningar inom lärosätet för disputerade lärare att förkovra sig inom de specifika utbildningsvetenskapliga fälten. Med något undantag är de medverkande lärarna tillsvidareanställda, vilket bör borga för en kontinuitet på sikt. Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer de personella förutsättningarna för utbildningens kvalitet.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen framgår att den forskning som bedrivs vid lärosätet kan kopplas till grundskollärarutbildningen, och att flera av de undervisande lärarna bedriver professionsrelaterad forskning. Det finns tre formella forskningsmiljöer varav två är direkt relevanta för grundlärarutbildningen för årskurs 4-6. Det finns forskningsprojekt vars resultat är direkt applicerbara för grundlärarutbildningen, särskilt inom matematik och naturorienterande ämnen (NO). Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta är den nystartade forskningsplattformen Lärande i samverkan, som har direkt bäring på praktiknära projekt. En styrka är även att de interna projekten publiceras och sprids via lärosätets egen tidskrift. Det framgår av självvärderingen att flera projekt vid fakulteten har inriktning mot elevers lärande, undervisning och bedömning. Andra projekt är mer relevanta för utveckling av lärarutbildningen, det vill säga berör studenters och högskolelärares lärande. Ett gott exempel på det senare är projektet Lärarkandidaters utveckling av sin matematikläraridentitet. Lärosätets satsning på fyra doktorandtjänster avser att på sikt säkra antalet disputerade lärare vilket bedömargruppen ser som ett konstruktivt initiativ.

Disputerad personal blir tilldelade en basnivå för forskningstid om cirka 10, 15 och 30 procent var för lektorer respektive docenter och professorer. Personalen kan sedan få ytterligare interna medel i konkurrens eller efter prestation. Av lärartabellen framgår att den tilldelade forskningstiden varierar. Bedömargruppen menar att det finns goda möjligheter till forskning där studenterna är involverade, men det framkommer inte i vilken utsträckning och på vilket sätt dessa möjligheter kommuniceras till studenterna. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen ser är att lärosätet bör systematisera och tydliggöra för studenterna vilken forskning som finns vid lärosätet som är relevant för utbildningen.

En styrka som bedömargruppen har uppmärksammat är att lärosätet har en medveten strategi för internationalisering. Studenterna kan läsa en termins undervisning på antingen svenska eller engelska, och samtliga studenter erbjuds en studieresa till Tyskland för att kunna ta del av en globaliserad arbetsmarknad. Denna internationella samverkan höjer kvaliteten på utbildningsmiljön, enligt bedömargruppen.

Utifrån de exempel på satsningar och pågående aktiviteter som lärosätet ger anser bedömargruppen att utbildningsmiljön är tillfredsställande för utbildningens kvalitet.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den sammantagna kompetensen överensstämmer med utbildningens innehåll och mål. Totalt sett är lärarnas sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens adekvat, men något låg när det gäller medverkande lärare i matematikkurserna. De flesta lärare är tillsvidareanställda, vilket borgar för stabilitet och lärarna har en professionskompetens med god koppling till utbildningens inriktning. Det finns en forskningsmiljö som är relevant för utbildningen. Dock finns det också områden som kan stärkas, exempelvis forskningen mot eller om yngre barns lärande. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är att lärosätet bör öka antalet medverkande disputerade lärare i matematikkurserna, där de för närvarande är få. Det är också ett utvecklingsområde att öka antalet disputerade lärare i kurserna inom den verksamhetsförlagda utbildningen, där det inte medverkar någon disputerad lärare alls.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)