Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Det framgår att lärosätet erbjuder studenterna möjlighet att delta i och påverka utbildningens utformning på flera nivåer. Trots relativt lågt studentdeltagande och lärosätets funderingar om studenternas bristande intresse verkar det ur ett studentperspektiv finnas flera olika möjligheter till inflytande. Det kan dock ifrågasättas hur och när lärosätet kommunicerar dessa möjligheter till studenterna.
Lärosätet har olika strategier för att studenterna ska ta ansvar för sitt lärande och sin motivation. Det finns också strategier för hur lärosätet ska förbättra sina arbetssätt. Därför har man exempelvis särskilda studentdialoger där programområdesansvarig är sammankallade. Dock är studenternas uppslutning svag. Vidare beskriver lärosätet att man använder "classroom assesment techniques", alltså en kommunikationsplattform mellan lärare och studenter om kursers innehåll. Därmed kan man fånga upp frågor på kursnivå. Detta är exempel på direkt studentinflytande i undervisningen. I självvärderingen konstaterar lärosätet att det är lättare att engagera studenterna i det mer informella studentinflytandet. Här använder lärosätet olika tekniker som är direkt anpassade till undervisning, individ och grupp. Studenterna har formell representation i nämnder, och lärosätet genomför studentdialoger regelbundet.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Utbildningen beaktar ett studentperspektiv på många olika sätt, i såväl formella som informella avseenden. Lärosätet ger studenterna möjlighet till delaktighet och till att påverka utbildningen. Bedömargruppen vill som något positivt lyfta att lärosätet möjliggör reell och direkt kommunikation med lärare om kursers innehåll, exempelvis genom direkt återkoppling till lärarna.