Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Den sammanlagda vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen överensstämmer väl med utbildningens innehåll och mål. De flesta av lärarna har en god professionell förankring i läraryrket; cirka en fjärdedel har det i området 4-6. Utbildningsmiljön är stark med tio aktiva forskningsmiljöer med koppling till lärarutbildning, där ett flertal har relevans för inriktningen 4-6.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det av underlagen att utbildningen säkerställer att studenterna uppnår målet som berör ämneskunskaper och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen skapas förutsättningar för en progression i utbildningens utformning. Ett utvecklingsområde är att se till att studenterna i hög grad möter verksamma forskare i (ämnes) undervisningen under hela sin utbildning för att stärka studenterna i att inta ett vetenskapligt förhållningssätt. Vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder behandlas i utbildningen. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra hur relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kommer in i utbildningen.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga anser bedömargruppen att målet som rör hur lärosätet möjliggör och säkerställer att studenterna vid examen kritiskt och självständigt kan tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat är uppfyllt. Utbildningen har ett väl strukturerat arbetssätt, med klara lärandemål och arbetsformer där krav på både komplexitet, systematik och självständighet successivt ökar. Målet som berör hur lärosätet möjliggör och säkerställer att studenten vid examen visar förmåga att tillämpa didaktik, ämnesdidaktik och metodik bedöms som tillfredsställande. Det finns en progression mellan de olika terminerna och upplägget på området ger studenterna goda möjligheter att nå måluppfyllelse på detta område. Ett utvecklingsområde är att tydligare säkerställa examinationen av målet på individuell nivå. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenten vid examen uppfyller målet att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje elevs utveckling. Utöver de högskoleförlagda kurserna får studenterna möjlighet att utveckla förmågan under sin VFU.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt framgår det att alla delar av målet som berör förmågan att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter återfinns i lärosätets tabell över lärandemålen i kursplanerna och behandlas tillfredsställande i utbildningen. Ett utvecklingsområde är att arbeta mer med att få in hållbar utveckling i utbildningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Jämställdhetsperspektivet uttrycks i utbildningsplanen för 4-6 och det är en viktig utgångspunkt för kurser och kursplaner. Utbildningens utformning ger vid handen att det finns goda möjligheter för måluppfyllelse i de beskrivna kurserna och i utformningen av progressionen genom utbildningens gång. Det finns ett nära samband mellan teoretiska och praktiska moment och särskilt upplägget med verksamhetsintegrerade dagar (Vi-dagar) förefaller att bidra till detta.

Ett positivt exempel är hur lärosätet låter studenterna formulera ett kontrakt i vissa kurser som reglerar studiegruppsarbetet, vilket innebär att jämställdhetsperspektivet ska vara aktuellt och levande mellan deltagarna i studiegruppen.

Lärosätet bedöms göra adekvata uppföljningar av utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination och det finns ett systematiskt upplägg för detta. Genomströmningen är god och studenterna upplever att de får ett bra stöd för att fullfölja sina studier. Det finns ett tydligt upplägg för att öka studenternas inflytande över utbildningen trots låga svarsfrekvenser på kursvärderingar. Särskilt positiva åtgärder är revideringen av utbildningsplanen 2017 på grundval av kvalitetsarbetet samt samarbetet runt de självständiga arbetena i en peer-review-modell med fyra andra lärosäten

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

De former som finns för studenters möjligheter att delta, få tillgång till information och kunna framföra kritik är väl utformade och genomtänkta. I de fall då studenter visar sig vara mindre aktiva i dessa avseenden har lärosätet vidtagit adekvata åtgärder för att öka studenternas aktivitet och deltagande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. VFU-organisationen är välstrukturerad och genomtänkt och har en klar progression i fyra steg för att successivt föra in studenterna i arbetsliv och yrkesverksamhet, i nära samverkan med handledare ute på arbetsplatserna. Lärosätet har också deltagit i ett nationellt försöksprojekt med övningsskolor där studenterna utöver vanlig VFU vistas två dagar varannan vecka på särskilt utvalda övningsskolor. Projektet sker i nära samarbete mellan universitet och skolhuvudmän.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)