Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den vetenskapliga kompetensen är adekvat: 51 lärare, varav 7 professorer och 6 docenter, av inriktningens 88 lärare är disputerade. Bland de 37 adjunkterna har den största delen minst magisternivå. Av de 4 lärare som saknar akademiska kvalifikationer utöver grundexamen har 3 tidsbegränsade anställningar och undervisar främst i matematikämnet och i didaktik.

Bedömargruppen bedömer personalens vetenskapliga kompetens som adekvat och väl använd utifrån självvärderingen. Ett utvecklingsområde är dock att lektorernas deltagande i undervisningen utöver handledning av självständiga arbeten skulle kunna utökas. En relativt stor del av själva undervisningen sker med adjunkter i såväl ämnen som den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). Många av de disputerade har låga andelar i utbildningen, 19 stycken har 3 procent eller mindre.

Den professionella kompetensen i lärargruppen är tillfredsställande och enbart ett fåtal lärare saknar någon form av lärarbakgrund. Totalt har 23 av de 88 lärarna examen som innefattar årskurs 4-6 varav 9 är disputerade inklusive 3 docenter och 1 professor. Dessa lärare återfinns även i ämnena svenska och matematik. Den direkt yrkesrelaterade kompetensen tillgodoses också via 2 tidsbegränsade tjänster, i matematik, medan någon motsvarande tjänst för svenskämnet inte finns. Lärosätet erbjuder VFU-handledare på fältet en kurs i handledning på 7,5 högskolepoäng (hp) och hittills uppges 400 grundskollärare, lärare i fritidshem och förskollärare ha genomgått denna. Sammanfattningsvis bedömer bedömargruppen även detta område som helhet som tillfredsställande.

Lärosätet förväntar en högskolepedagogisk behörighetsgivande utbildning av alla lärare, och erbjuder en sådan utbildning i samband med nyanställning. Majoriteten av lärarna i programmet är tillsvidareanställda, och av de 30 som har en undervisningsandel på 10 procent eller mer är 27, varav 14 lektorer, tillsvidareanställda. De återstående 3 lärarna med tidsbegränsade förordnanden är 1 adjungerad adjunkt och 2 lektorer. Totalt en knapp femtedel av de anställda, 17 personer, har tidsbegränsade förordnanden, vilket får anses rimligt med tanke på att det i denna grupp ingår flera doktorander, postdoc och adjungerade/externa adjunkter.

Det finns ett systematiskt program för kontinuerlig uppföljning av kompetens och kompetensutvecklings- och rekryteringsbehov. Både adjunkter och lektorer har avsatt tid för kompetensutveckling och forskning (10-15 procent för adjunkter, 20-25 procent för lektorer) och denna forskningstid ska riktas mot områden av relevans för programinriktningens kurser och vetenskaplig meritering. Professionskompetensen är stark och stärks kontinuerligt genom att lärarna också arbetar med uppdragsverksamhet och i nätverk som inkluderar verksamma lärare. Alla lärare förväntas delta i internat och heldagar med kollegial kompetensutveckling. Inriktningen på forskning/kompetens¿utveckling beslutas i samråd med prefekten och riktas mot områden av relevans för programinriktningens kurser och vetenskaplig meritering. Den ansvariga fakulteten har sedan fyra år en strategisk satsning på rekrytering av lektorer för UVK- och VFU-områdena, med stor andel forskning i tjänsten de första åren samt en ytterligare satsning för doktorander inom pedagogik och specialpedagogik där det för närvarande ingår två doktorander med inriktning mot 4-6-området. Målsättningen för verksamhetsplanen för 2018-2020 är att nå upp till en andel disputerade lärare på minst 65 procent. Under juni 2018 rekryterades 10 nya doktorander inom området. Lärosätet har utöver lektorsrekrytering satsat på forskar- och magisterutbildning av de befintliga adjunkterna, vilket lett till en hög andel forskarutbildad personal inom området som bedömargruppen anser vara tillräckligt.

Även för svenskämnet finns enligt självvärderingen en flerårig rekryteringsplan för området och lärosätet menar att kompetensen stärkts såväl vetenskapligt som professionellt. Det finns en professor (nordiska språk) på fältet och 3 docenter, sammanlagt finns 19 disputerade i litteraturvetenskap och nordiska språk, en av de senare med inriktning mot språkdidaktik.

Bedömargruppen bedömer att det finns en samlad och genomtänkt plan för såväl kompetensutveckling och vetenskaplig meritering som för framtida kompetensförsörjning, trots att tillgången på kompetent personal på området är en bristvara nationellt. Däremot är det något tveksamt om denna goda kompetens kommer studenterna till del i undervisningen, särskilt i ämnena, utöver den handledning som sker i samband med de självständiga arbetena. Att säkerställa att studenterna får del av den vetenskapliga kompetens som finns på lärosätet i alla delar av utbildningen ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen konstaterar att det är ett mycket stort antal lärare involverade i utbildningen och att lärarkåren är gemensam för båda campus. Det stora antalet lärare (88 stycken) i förhållande till en årlig antagning inom inriktningen på 59 studenter kan vara en fördel eftersom studenterna kan tänkas komma i kontakt med mycket av aktuell forskning, men kan också av studenterna möjligen upplevas som splittrat och ge brister i kontinuitet. I intervjuerna framgår att utgångspunkten är att lärarna ska åka mellan orterna, men att det inte alltid är möjligt och att upplägget med två campus inte är helt oproblematiskt även om det också har fördelar med ett större kollegium. I underlagen framkommer att det finns en kontinuitet i lärargruppen i de verksamhetsförlagda delarna. Det är dock ett utvecklingsområde att öka kontinuiteten i de övriga delarna.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utbildningsmiljön bedöms vara god. Det finns tio forskningsmiljöer med klar relevans för utbildningens undervisningsinnehåll kopplade till lärarutbildningen som helhet. Till dessa fördelar lärosätet årligen ett anslag på cirka 20 miljoner kronor, men även relativt omfattande extern finansiering redovisas i självvärderingen. Dessa miljöer utgör utbildningens vetenskapliga bas och har ett ansvar för den vetenskapliga kvaliteten i utbildningen inom respektive miljös kompetensområde. Av dessa tio områden anges i självvärderingen några vara av särskild betydelse för inriktningen mot 4-6. Det gäller till exempel forskargrupperna för språk-, läs- och skrivutveckling och för matematikdidaktik. Även områden som Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora, Kollegiet för lärares arbete samt Läroplansteori och didaktik anges i självvärderingen som viktiga för inriktningen. Det sistnämnda av dessa ansvarar för flera UVK-kurser inom sitt område.

För samtliga dessa miljöer gäller att de på olika sätt kopplar till undervisningen, i projekt, handhavande av kurser, undervisning och handledning av självständiga arbeten samt produktion av olika former av läromedel. Någon forskning riktad specifikt mot området 4-6 redovisas inte i självvärderingen. Den tydligaste förbindelsen finns när det gäller den modell för de självständiga arbetena som infördes 2016. Här finns en väl utformad förbindelse med de två grupperna språk-, läs- och skrivutveckling samt matematikdidaktik, där studenterna väljer bland fördefinierade ämnen med koppling till forskarnas pågående forskningsprojekt och handleds till största delen av de disputerade. Detta ser bedömargruppen som ett gott exempel på ett nära samband mellan forskning och utbildning där studenters självständiga arbeten länkas till pågående forskningsprojekt. Ett utvecklingsområde är dock att lärosätet arbetar med att få likvärdighet mellan sina två campus.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömningsgrunden Personal är tillfredsställande. Den sammanlagda kompetensen överensstämmer väl med utbildningens innehåll och mål. Det finns en samlad och genomtänkt plan för såväl kompetensutveckling och vetenskaplig meritering som för framtida kompetensförsörjning. De flesta av lärarna har en god professionell förankring i läraryrket, varav cirka en fjärdedel inom området 4-6. Även på längre sikt finns god beredskap för såväl kompetenshöjning som rekrytering på grund av pensionsavgångar. Ett utvecklingsområde är dock att lektorernas deltagande i undervisningen utöver handledning av självständiga arbeten skulle kunna utökas. En relativt stor del av själva undervisningen sker med adjunkter i såväl ämnen som den utbildningsvetenskapliga kärnan.

Bedömningsgrunden Utbildningsmiljö är tillfredsställande. Utbildningsmiljön är stark med tio aktiva forskningsmiljöer med koppling till lärarutbildning. Förbindelserna med studenternas självständiga arbeten i matematik eller svenska är väl utarbetade enligt en ny modell med god progression och väl genomtänkt anknytning till pågående forskningsprojekt vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)