Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen beskrivs förberedelser för arbetslivet som främst behandlar VFU-samarbetet med mottagande skolor, förändringar i arbetslivet och samverkan mellan lärosätet och regionen. VFU-organisationen är välstrukturerad och genomtänkt och har en klar progression i fyra steg för att successivt föra in studenterna i arbetsliv och yrkesverksamhet, i nära samverkan med handledare ute på arbetsplatserna. Lärosätet har också deltagit i ett nationellt försöksprojekt med övningsskolor där studenterna utöver vanlig VFU vistas två dagar varannan vecka på särskilt utvalda övningsskolor. Projektet sker i nära samarbete mellan universitet och skolhuvudmän. Studenterna avslutar sin sista VFU med en "skolövertagning" på två veckor. Denna organisation införs successivt och är fullt utbyggd i Kalmar från hösten 2016. Vid studentintervjuerna framgick dock en klar önskan om att liknande förutsättningar för verksamhetsintegrerade dagar (Vi-dagar) skapas för studenterna i Växjö.

Med avseende på förändringar i arbetslivet framhåller lärosätet interkulturalitet och etnicitet som viktiga områden och nya avsnitt om detta har införts i alla inriktningar inom grundlärarprogrammet. I Växjö finns en fördjupning på området som innebär att studenterna gör de två sista VFU-perioderna i mångkulturellt präglade skolor och skriver minst ett självständigt arbete inom detta område. Även digitaliseringen av samhället tas upp ur olika aspekter, integrerat i såväl ämneskurser som UVK.

Samverkan med regionen exemplifieras med inbjudan till informationstillfällen för VFU-handledare och handledarutbildning som ges varje termin på båda campus. Ett annat exempel är årliga VFU-konferenser med rektorer och VFU-samordnare från samtliga VFU-skolor i regionen. Universitetslärarnas återkommande VFU-besök framhålls också som viktiga för att utforma och genomföra för arbetslivet relevanta kurser. Regionalt utvecklingscentrum (RUC) ger också stöd till ett stort antal olika skolrelaterade nätverk ledda av lärarutbildare och där yrkesverksamma men också lärosätets forskare deltar. I programråd och andra organ finns arbetslivsrepresentanter och organ som RUC. Centrum för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap hanterar uppdrag om samverkan med regionens skolhuvudmän, nationella skolverksuppdrag och en förväntad expansion av kompetensutveckling för lärare. Ett utvecklingsområde är att involvera fler lärare och studenter i samverkansuppdrag och få in fler adjungerade adjunkter. Sammantaget visar lärosätet på en omfattande och kvalitativt god samverkan med arbetslivet, särskilt när det gäller studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Arbetet med kompetensutveckling för yrkesverksamma lärare är däremot inte synliggjort (utöver som kurser för handledare) mer än något som lärosätet förväntar sig ska öka.

Ett gott exempel är att det för flera av ämnena finns olika former av nätverk. Ett sådant är nätverket för matematiklärare där lärare från grundskolan och gymnasieskolan deltar tillsammans med lärare och forskare från Linnéuniversitetet. Nätverken ger ömsesidig feedback och kompetensutveckling. Ett gott exempel på hur inspel från arbetslivet bidrar till att utveckla utbildningen är det mål som hanterar specifikt social hållbarhet i förhållande till yrket. Här får studenterna möjlighet att reflektera över hur de skapar ett hållbart lärararbete genom att upprätta en balans mellan egna intentioner och faktiska villkor för verksamheten. Målet tillkom i dialog med företrädare för verksamheten, utifrån utgångspunkten att universitetet inte enbart kan nöja sig med att producera skickliga lärare utan också måste skapa förutsättningar för att de stannar kvar i yrket över tid.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Den tydliga och välstrukturerade progressionen inom VFU ger goda möjligheter för studenterna att successivt växa in i yrkesrollen både teoretiskt och praktiskt. Särskilt väl ägnat för detta förefaller upplägget vid Campus Kalmar vara, med verksamhetsintegrerade dagar (Vi-dagar) och en nära kontakt med det kommande yrkeslivet, något som också studenterna framhåller. Även Campus Växjös inriktning mot interkulturalitet framstår som en god förberedelse för yrkeslivet. Samverkan med det omgivande samhället, främst med skolan, sker på flera plan, via information, externa ledamöter i programråd och forum som Regionalt utvecklingscentrum (RUC) och Centrum för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap. Ett annat gott exempel på samverkan är de skolrelaterade nätverken där såväl yrkesverksamma som lärare och forskare deltar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)