Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen visar att lärosätet har en ambition att ge studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i utvecklingsarbetet. Lärosätet beskriver i självvärderingen både formella och informella arenor för studentinflytande. I självvärderingen och studentintervjuerna framkommer dock problem med kursvärderingarna, där det verkar omöjligt för studenterna att ge fritextsvar. Det är också svårt att se om studenterna har en aktiv roll exempelvis i arbetet med att hitta åtgärder för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen. I självvärderingen beskriver lärosätet att man i många fall gör kompletterande insamlingar. Hur eller hur ofta dessa sker framkommer dock inte, och det framkommer inte heller hur studenternas informella synpunkter tas tillvara. Bedömargruppens samlade bedömning är att studenterna har en reell möjlighet att vara med och utveckla utbildningen, men att studentinflytandet skulle vinna på att så väl de formella som de informella formerna för detta förtydligades.

Utifrån självvärderingen och intervjun med ledningsgruppen framstår det som om studenterna inte är representerade i alla beredande och beslutande organ enligt högskoleförordningens krav.

Bedömargruppen vill särskilt uppmärksamma den grupp som beskrivs i självvärderingen och som

syftar till att styra de olika utbildningarna på ett ändamålsenligt sätt. Bedömargruppen förutsätter att lärosätet åtgärdar denna brist och ger studenterna möjlighet till representation snarast.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Detta sker genom formella och informella forum. Bedömargruppen vill dock peka på vikten av att möjliggöra för studenterna att lämna fritextsvar i kursvärderingarna. Vidare behöver lärosätet även systematisera informella kanaler för studentinflytande. Bedömargruppen vill också understryka att studenterna ska ha möjlighet till representation i alla beslutande och beredande organ.

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)