Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mälardalens högskola (Mälardalens universitet)
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen visar att lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Detta avspeglas främst i formella strukturer där studenterna har möjlighet att utse representanter, till exempel i utbildnings- och branschråd och i systematiska utvärderingar på kurs- och programnivå. Programföreträdaren och studentombudsmannen träffar studenterna för att diskutera deras synpunkter och ge återkoppling. Studentombudsmannen är anställd av lärosätet och kan ge studenter stöd om de exempelvis upplever att de har blivit orättvist behandlade.

Det framgår dock att det finns behov av att vidareutveckla formerna för deltagande och inflytande. Svarsfrekvensen vid kursutvärderingar är ofta låg, vilket är något bedömargruppen rekommenderar lärosätet att utveckla strategier för att hantera på programövergripande nivå.

Ett gott exempel för att få studenterna mer aktiva i medverkan och inflytande är det nyligen införda

rådet för studentnära frågor. Bedömargruppen har noterat att lärosätet arbetar för att främja studenternas perspektiv inom kurser i matematik och UVK.

Ett par goda exempel på informellt studentinflytande som anges i självvärderingen kommer från matematikämnet där lärosätet utvärderar kontinuerligt under kursens gång, och från en UVK-kurs där studenterna är med och utformar kursen. Trots svagheterna bedömer bedömargruppen

studentperspektivet som tillfredsställande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Både självvärderingen och intervjuerna visar att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet att lärosätet har inrättat ett råd för studentnära frågor. Studenternas låga svarsfrekvens vid

kursutvärderingar ser bedömargruppen dock som ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)