Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Underlagen visar på att den sammanlagda kompetensen överensstämmer väl med utbildningens syfte och mål. En hög andel lärare har både forskarutbildning och lärarutbildning, vilket möjliggör en stark koppling mellan forskning och utbildning. Utbildningsmiljön är adekvat med flera forskningsprojekt som har hög relevans för utbildningen. Som ett gott exempel vill bedömargruppen peka på den nära kontakten med fältet som beskrivs för studenterna på Campus Gotland, genom att de har schemafria dagar så studenterna kan delta i skolans vardagliga verksamhet.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Vad gäller kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att utbildningen både möjliggör och säkerställer måluppfyllelsen. Underlagen visar att ett vetenskapligt förhållningssätt genomsyrar utbildningen från första terminen. Vetenskapsteori och forskningsmetoder avseende kvalitativa och kvantitativa data behandlas adekvat såväl i metodundervisningen och dess examinationer som i de självständiga arbetena. Kopplingen mellan examensmål - aktiviteter - examination är tydlig. Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga framgår det att studenterna genom utbildningens upplägg och genomförande får färdigheter att kritiskt argumentera och reflektera över erfarenheter och forskningsresultat. Utbildningen bedriver genom olika kurser och arbetssätt ett strategiskt arbete med att binda samman ämnesdidaktik med teori och metodik. En styrka är att trepartssamtal genomförs under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), och ibland får studenten flera besök. Underlagen visar att studenterna både på egen hand och tillsammans med andra får adekvata möjligheter att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen. Bedömargruppen ser en styrka i det sätt kurser kopplas samman. I ett flertal kurser inom UVK, svenska, matematik och VFU ges goda exempel när det gäller progressionen av didaktiska val och undervisningsmetoder. Vad gäller kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att lärosätet i ett flertal kurser och utifrån olika aspekter både möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta samhälleliga och etiska aspekter.

Det framgår av självvärderingen att lärosätet har en medvetenhet om jämställdhet på ett övergripande plan när det gäller exempelvis rekryteringsfrågor, kursbemanning, kursplaner och kurslitteratur. Men jämställdhetsarbetet på utbildningsnivån bör stärkas. Underlagen gör det dock troligt att studenterna uppnår jämställdhetsmålet.

Utbildningen har väl beskrivna och genomarbetade rutiner för uppföljning, åtgärder och återkoppling samt för att öka deltagandegraden vid kursutvärderingar. Lärosätet genomför kontinuerligt kursutvärderingar, egna granskningar av fakulteten och omfattande externa granskningar. Detta ses som en styrka. Bedömargruppen anser vidare att lärosätet har strategier för att stötta studenterna och verka för att de genomför studierna inom planerad studietid. Behov finns dock att utveckla uppföljningen och analysen av kvarvaro i syfte att ytterligare stärka kvaliteten i utbildningen och öka studentens möjlighet till delaktighet och engagemang under studietiden.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Utbildningen ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i kvalitetsarbetet för utbildningen. Ett gott exempel på studenternas informella inflytande är ett lärarkafé, som är en mötesplats där lärarstudenter regelbundet får möjlighet att träffa yrkesverksamma lärare där teman som behandlas oftast är ämnen som studenterna efterlyser mer av på utbildningen. Studenttorget är ett annat gott exempel där studenterna har möjlighet att få stöd av studentcoacher för att lösa enklare problem eller för att komma in i studierna som ny student.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Uppdragsutbildningarna till skolor ökar och en nära samverkan med VFU-organisationen och handledarkurser har en viktig plats i utbildningsverksamheten. Partnerskolesamarbetet ser bedömargruppen som en styrka när det gäller samverkan med det omgivande samhället och då främst den modell som utvecklats på Campus Gotland. Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)